Додаток

до листа Міністерства освіти

і науки України

«29» серпня 2014 № 1/9-433

Рекомендації

щодо організації навчально-виховного процесу

у 6 класі загальноосвітніх навчальних закладів

у 2014/2015 навчальному році

Запровадження нового Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти передбачає перехід на навчання за новими програмами і підручниками. Обмежене державне фінансування програми видання підручників не дало змоги стовідсотково забезпечити учнів 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів новими підручниками до початку 2014/2015 навчального року. В умовах відсутності підручників для організації навчально-виховного процесу у 6 класі пропонуємо використати підручники минулих років видання та електронні версії нових підручників, що розміщені на сайтах видавництв (посилання на сайти видавництв розміщено на офіційному веб-сайті МОН України www.mon.gov.ua) та спеціально створеному репозитарії цифрового навчального контенту (http://uatest.lokando.com).

Українська мова і література

Для вивчення української мови в 6 класі загальноосвітніх навчальних закладів у 2014/2015 навчальному році у разі відсутності нових підручників для учнів 6 класу з української мови рекомендуємо використовувати підручники попередніх років видання:

Глазова О.П., Кузнецов Ю.Б. Рідна мова. Підручник для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Педагогічна преса, 2006.

Пентилюк М.І., Гайдаєнко І.В., Ляшкевич А.І., Омельчук С.А. Рідна мова. Підручник для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Освіта, 2006.

Єрмоленко С.Є., Сичова В.Т. Рідна мова. Підручник для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Грамота, 2006.

У разі відсутності нових підручників для 6 класу з української літератури рекомендуємо також використовувати підручники для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів попередніх років видання:

Мовчан Р.В. Українська література. Підручник для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів. ­– К.: Генеза, 2006.

Шабельникова Л.П., Авраменко О.М. Українська література. Підручник для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Грамота, 2006.

Дудіна Т.К., Панченков А.О. Українська література. Підручник для 6 класу. – К.: А.С.К.,2006.

З метою удосконалення навчальної програми з української літератури з обов’язкового вивчення вилученотакі теми: О.Іваненко. «Друкар книжок небачених» з розділу «Загадково прекрасна і славна давнина України» та додано такі твори:В. Рутківський. «Джури козака Швайки» до розділу «Загадково прекрасна і славна давнина України»; І.Калинець. «Писанки»; «Стежечка», «Блискавка», «Веселка», «Криничка», «Дим» (зі збірки «Дивосвіт» - на вибір) (поезії) до розділу «Я і світ».

Із переліченими творами рекомендуємо знайомити учнів через бібліотеки, читальні зали або електронні ресурси:

ek.kubg.edu.ua – Електронний каталог бібліотеки Київського університету імені Бориса Грінченка;

www.ukrlib.com.ua – Бібліотека української літератури.

В. Рутківський. «Джури козака Швайки - http://ababahalamaha.com.ua;

www.rulit.net/.../dzhuri-kozaka-shvajki-read-32;

uk.wikipedia.org;

biblioteka.lviv.ua;

teacherjournal.com.ua/.../7765_Урок%20по%2;

pedpresa.com.ua/.../12/ukr_mova_6_2013.pdf.

І.Калинець. «Писанки»; «Стежечка», «Блискавка», «Веселка», «Дим» «Криничка», зі збірки «Дивосвіт»-

http://scool23.ucoz.ru/6_klas/literatyra/urok_27.htm;

http://school.xvatit.com/index;

metodportal.net/system/.../ukr.lit_6_klas.doc;

http://notatka.at.ua/publ/konspekti_urokiv_ukrajinskoji_literaturi_6_klas/urok_26_i_kalinec_divosvit_stezhechka_bliskavka_veselka_krinichka_dim/114-1-0-2976.

Додаткові матеріали для вчителя можна також знайти у періодичних фахових виданнях:

1. «Українська мова і література у сучасній школі» . К.: Педагогічна преса: pedpresa.com.ua.

2. «Методичні діалоги – журнал для вчителів української мови і літератури». К.: Світоч: www.svitochpublish.com.ua.

3. «Дивослово. Українська мова й література в навчальних закладах». К.: Редакція журналу «Дивослово»: http://dyvoslovo.com.ua.

4. «Українська література в загальноосвітній школі». К.: Редакція журналу.

5. «Українська мова і література в школах України» . К.: Педагогічна преса: pedpresa.com.ua.

6. «Вивчаємо українську мову та літературу». ВГ «Основа»: http://journal.osnova.com.ua.

Задля якісного забезпечення вивчення української мови і літератури в 6 класі рекомендується використовувати електронні версії підручників, що розміщені на сайтах видавництв:

«ВД «Освіта» – osvita-dim.com.ua

«Грамота» – gramotanew@bigmir.net

«Генеза» – geneza@geneza.ua.

Світова література

У зв’язку з відсутністю підручників Волощук Є.В. Світова література. Підручник для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Генеза, 2014 та Ніколенко О.М., Конєва Т.М., ОрловаО.В., ЗуєнкоМ.О., КобзарО.І. Світова література. Підручник для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Грамота, 2014 рекомендуємо вчителям користуватися підручниками для 6-х класів загальноосвітніх навчальних закладів попередніх років видання:

1. Клименко Ж.В. Зарубіжна література: Підручник для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів. ­ К.: Навчальна книга, 2006;

2. Ковбасенко Ю.І., Ковбасенко Л.В. Зарубіжна література: Підручник для 6-го класу загальноосвітніх навчальних закладів ­ К.: Грамота, 2006;

3. Волощук Є.В. Зарубіжна література: Підручник для 6-го класу загальноосвітніх навчальних закладів ­ К.: Генеза, 2006 та ін.

До нової програми додано: повісті М.Гоголя «Ніч перед Різдвом» та В.Короленка «Сліпий музикант», роман Г. Бічер-Стоу «Хатина дядька Тома», оповідання Р.Шеклі «Запах думок», поезію М.Басьо, Д.Родаррі та Р.Бернса, поему Г.Лонгфелло «Пісня про Гайавату», а також тему «Сучасна література зростання і взаємини зі світом»: Астрід Анна Емілія Лінгред «Брати Лев’яче серце» або «Міо, мій Міо», Міхаель Андрес Гельмут Енде «Джим Ґудзик і машиніст Лукас», Крістіне Нестлінгер «Конрад, або Дитина з бляшанки».

Із переліченими творами рекомендуємо знайомити дітей через бібліотеки, читальні зали, або ж електронні ресурси (http://ivankivzosh1.at.ua/load/svitova_literatura_programni_tvori/svitova_literatura_6_klas_teksti_vsikh_literaturnikh_tvoriv/21-1-0-74) сайт Іванківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1, на якому розміщені твори у форматі DOC (Microsoft Word).

Додаткові матеріали для вчителя можна знайти у періодичних фахових виданнях:

1. «Всесвітня література в школах України». ­ К.:Педагогічна преса: http://pedpresa.com.ua/biblioteka/category/vl/;

2. Всесвіт: фаховий журнал світової літератури. – К.: Видавничий дім «Всесвіт»: http://vsesvit-journal.com;

3. Всесвітня література в середніх навчальних закладах України: науково-методичний журнал Міністерства освіти і науки України. – К.: Педагогічна преса; Всесвітня література в сучасній школі: науково-методичний журнал Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України (з 2012 р.). – К.: Педагогічна преса:http: //pedpresa.com.ua/magazines/view/4/;

4. Зарубіжна література в школах України: науково-методичний журнал. – К.: Антросвіт:http: //www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/zlvsh/index;

5. Вікно в світ. Зарубіжна література: наукові дослідження, історія, методика викладання: науково-методичний журнал. – К.: Незалежний центр наукових досліджень зарубіжної літератури;

6. Всесвітня література та культура: науково-методичний журнал. – К.: Антросвіт;

7. Зарубіжна література: науково-методична газета. – К.: Шкільний світ:http://literatura@1veresnya.com.ua;

8. Зарубіжналітературавшколі:науково-методичний журнал. –Харків: Основа;

9. Слово і Час: науково-теоретичний журнал. – К.: Національна академія наук України, Інститут літератури імені Тараса Шевченка, Національна спілка письменників України: http://www.slovoichas.in.ua та ін.

Автор та назва твору/теми Посилання на тексти у форматах FB2, DOC, RTF, TXT, HTML Де знайти
Тема 1: Вступ. Література як вид мистецтва. Художній образ Електронна версія підручника* Волощук Є.В. Світова література. Підручник для 6 класу ЗНЗ. – К.: Генеза, 2014 ­ С 7-12
Дедал і Ікар, Нарцис, Пігмаліон І Галатея. Орфей і Еврідіка, Деметра і Персефона Електронна версія підручника* Волощук Є.В. Світова література. Підручник для 6 класу ЗНЗ. – К.: Генеза, 2014 ­ С 34-37
І. Крилов «Квартет», «Бабка і Муравель» Електронна версія підручника* Шкільні бібліотеки. Волощук Є.В. Світова література. Підручник для 6 класу ЗНЗ. – К.: Генеза, 2014 ­ С 50-56
М. Гоголь «Ніч перед Різдвом» http://royallib.ru/book/gogol_nikolay/sorochinskaya_yarmarka_noch_pered_rogdestvom_mayskaya_noch_i_dr.html Електронна версія підручника* Гоголь,М.В.Ніч перед Різдвом/М.В.Гоголь. ­ К. : Перо, 2012. ­ 76 с. Централізована бібліотечна система Оболонського району м. Києва Центральна районна бібліотека ім. Аркадія Гайдара для дітей, також у шкільних бібліотеках Волощук Є.В. Світова література. Підручник для 6 класу ЗНЗ. – К.: Генеза, 2014 ­ С 107-123
Повість В.Короленка «Сліпий музикант» 1.http://svitliteraturu.ucoz.ua/load/biblioteka/khudozhni_tvori/v_korolenko_slipij_muzikant_povist/38-1-0-686, 2.http://lib.ru/RUSSLIT/KOROLENKO/slepmuz.txt, http://royallib.ru/book/korolenko_vladimir/slepoy_muzikant.html Електронна версія підручника* у шкільних бібліотеках; скорочено у підручнику Зарубіжна література. Хрестоматія. 8 клас/ упорядник Столій І.Л. ­ Харків, 2000.­ С.513-547. Волощук Є.В. Світова література. Підручник для 6 класу ЗНЗ. – К.: Генеза, 2014 ­ С 156-170
Роман Г. Бічер-Стоу «Хатина дядька Тома» http://royallib.ru/book/bicherstou_garriet/hatina_dyadka_toma.html Електронна версія підручника* у шкільних бібліотеках Волощук Є.В. Світова література. Підручник для 6 класу ЗНЗ. – К.: Генеза, 2014 ­ С 170-173
Оповідання Р.Шеклі «Запах думок» http://javalibre.com.ua/java-book/book/23 Електронна версія підручника* Волощук Є.В. Світова література. Підручник для 6 класу ЗНЗ. – К.: Генеза, 2014 ­ С 216-224
Поезію М.Басьо 1.http://lib.ru/JAPAN/BASE/base.txt 2.http://ivankivzosh1.at.ua/load/svitova_literatura_programni_tvori/svitova_literatura_6_klas_teksti_vsikh_literaturnikh_tvoriv/21-1-0-74 Електронна версія підручника* У шкільних бібліотеках Волощук Є.В. Світова література. Підручник для 6 класу ЗНЗ. – К.: Генеза, 2014 ­ С 192-195
Поезію Д.Родарі http://ivankivzosh1.at.ua/load/svitova_literatura_programni_tvori/svitova_literatura_6_klas_teksti_vsikh_literaturnikh_tvoriv/21-1-0-74 Електронна версія підручника* у шкільних бібліотеках Волощук Є.В. Світова література. Підручник для 6 класу ЗНЗ. – К.: Генеза, 2014 ­ С 202-206
Поезію Р. Бернса http://ivankivzosh1.at.ua/load/svitova_literatura_programni_tvori/svitova_literatura_6_klas_teksti_vsikh_literaturnikh_tvoriv/21-1-0-74 Електронна версія підручника* У шкільних бібліотеках Волощук Є.В. Світова література. Підручник для 6 класу ЗНЗ. – К.: Генеза, 2014 ­ С 195-197
Поему Г.Лонгфелло «Пісня про Гайавату» 1.http://royallib.ru/book/longfello_genri/pesn_o_gayavate.html 2.http://www.youtube.com/watch?v=9KwleOFKhIc Електронна версія підручника* У шкільних бібліотеках Волощук Є.В. Світова література. Підручник для 6 класу ЗНЗ. – К.: Генеза, 2014 ­ С 197-202
Образ майбутнього в літературі Електронна версія підручника* Волощук Є.В. Світова література. Підручник для 6 класу ЗНЗ. – К.: Генеза, 2014 ­ С 208-210
Астрід Анна Емілія Лінгред «Брати Лев’яче серце» або «Міо, мій Міо» 1.http://ihavebook.org/books/231318/brati-lev-yache-serce.html, 2.http://royallib.ru/book/lndgren_astrd/mo_my_mo.html Електронна версія підручника* У шкільних бібліотеках Волощук Є.В. Світова література. Підручник для 6 класу ЗНЗ. – К.: Генеза, 2014 ­ С 226-237
Міхаель Андрес Гельмут Енде «Джим Ґудзик і машиніст Лукас» http://www.e-reading.ws/book.php?book=1010695 Електронна версія підручника* Волощук Є.В. Світова література. Підручник для 6 класу ЗНЗ. – К.: Генеза, 2014 ­ С 240-243
Крістіне Нестлінгер «Конрад, або Дитина з бляшанки» 1.http://coollib.net/b/221595/read#t1 2.http://royallib.ru/book/nestlnger_krstna/konrad_abo_ditina_z_blyashanki.html Електронна версія підручника* 1. Крістіна Нестлінгер. Конрад, або дитина з бляшанки. – К., 1988. – С. 158. 2. Давидюк Л. Крістіне Нестлінгер : [короткі відомості] / Л. Давидюк // Зарубіжна літературна казка : навч. посіб. / Л. Давидюк, О. Задорожня. – К., 2003. – С. 29. 3. Костецький А. Діти – люди, як і всі…: [Крістіне Нестлінгер] / А. Костецький // Пригоди славнозвісних книг / А. Костецький. – К., 2005. – С. 199–206. 4. Волощук Є.В. Світова література. Підручник для 6 класу ЗНЗ. – К.: Генеза, 2014 ­ С 238-240

До початку 2014/15 навчального року на книжковому ринку з’явиться видання з усіма текстами: «Світова література. Хрестоматія. 6 клас/серія «Вершини далекі і близькі»/автор Столій І. Л. ­ К.:«Літера» 2014.

*Електронні версії підручників, що розміщені на сайтах видавництв:

Світова література. Підручник для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів (авт. Волощук Є. В. – К.: Генеза, 2014);

Світова література. Підручник для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів (авт. Ніколенко О.М., Конєва Т.М., ОрловаО.В., ЗуєнкоМ.О., КобзарО.І. – К.: Грамота, 2014).


Іноземні мови

У разі відсутності нових підручників для учнів 6 класу з іноземних мов рекомендуємо використовувати підручники для загальноосвітніх навчальних закладів попередніх років видання:

Англійська мова (5-й рік навчання) 6 клас. Несвіт А. М. Генеза. 2010.

Англійська мова (5-й рік навчання) 6 клас. Карпюк О. Д. 6 клас. Лібра-Терра. 2009.

Англійська мова (2-й рік навчання) 6 клас. Кучма М. О., Морська Л.І. Перун. 2006.

Німецька мова (5-й рік навчання) 6 клас. Басай Н. П. Освіта. 2009.

Німецька мова із задоволенням (2-й рік навчання) 6 клас. Горбач Л.В. Генеза. 2006.

Німецька мова (2-й рік навчання) 6 клас. Басай Н. П. Освіта. 2006.

Німецька мова (друга іноземна мова) 6 клас. Сотникова С.І., Білоусова Т.С. Ранок. 2009.

Німецька мова (друга іноземна мова).6 клас. Павлюк З.Л. Генеза. 2006.

Німецька мова. 6 клас. Павлюк З.Л. Генеза. 2006.

Німецька мова (1-й рік навчання) Горбач Л.В. Генеза. 2009.

Німецька мова (5-й рік навчання) Кириленко Р.О., Орап В.І. Генеза. 2009.

Французька мова (5-й рік навчання) Чумак Н.П. Перун. 2006.

Французька мова (5-й рік навчання) Клименко Ю.М. Генеза. 2006.

Французька мова (2-й рік навчання) Чумак Н.П. Перун. 2006.

Французька мова (2-й рік навчання) Клименко Ю.М. Генеза. 2006.

Іспанська мова (5-й рік навчання) 6 клас. Редько В.Г. Генеза. 2009.

Задля якісного забезпечення вивчення іноземних мов в 6 класі рекомендується використовувати електронні версії підручників, що розміщені на сайтах видавництв:

«ВД «Освіта» - osvita-dim.com.ua

«Грамота» – gramotanew@bigmir.net

«Генеза» – geneza@geneza.ua.

«Астон» – аston.te.ua

«Методика Паблішинг» – metodika.ua

«Ранок» – ranok.com.ua

На допомогу вчителям створюються навчально-методичні комплекти (НМК) з іноземних мов. Навчально-методичні матеріали для вивчення іноземних мов мають деякі особливості. По-перше, це комплекти, які складаються щонайменше з трьох компонентів (підручника, робочого зошита та книги для вчителя), а також електронних додатків (наприклад, інтерактивного CD-ROM та DVD).

Зокрема, для вивчення другої іноземної мови розроблені НМК «Enjoy English 6», «Parallelen 6» та «Francais 6», що призначені для учнів основної школи (5-9 класи), які починають вивчати другу іноземну (ІМ2) з 5 класу.

НМК «Enjoy English» (2-й рік навчання) (підручник, робочий зошит, книга для вчителя, тести) авт. Пахомова Т.Г., видавництво «Методика Паблішинг».

НМК «Parallelen 6» (2-й рік навчання) (підручник, робочий зошит, книга для вчителя) авт. Басай Н.П., видавництво «Методика Паблішинг».

НМК «Francais 6» (2-й рік навчання) (підручник, робочий зошит, граматичний посібник, книга для вчителя, тести, тренувальні вправи) авт. Клименко Ю. М., видавництво «Методика Паблішинг».

Для проведення уроків у 6 класі слід використовувати новостворені навчально-методичні комплекти:

«Ми вивчаємо англійську мову. 6 клас» (підручник, робочий зошит, книжка для читання, збірник тестових завдань) авт. Несвіт А. М., видавництво «Генеза».

«Enjoy English.6» (6-й рік навчання) (підручник, робочий зошит, книга для вчителя, тести) Пахомова Т.Г., видавництво «Методика Паблішинг».

«Англійська мова (6-й рік навчання). 6 клас» (підручник, робочий зоший) авт. Карпюк О. Д., ТОВ «Лібра Терра».

«Англійська мова. 6 клас» для спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням англійської мови (підручник, робочий зошит) авт. Калініна Л.В., Самойлюкевич І.В., видавництво «Генеза».

Також рекомендуємо користуватись автентичними навчально-методичними комплектами, перелік яких розміщений в «Інформаційному збірнику Міністерства освіти і науки», фахових журналах та на сайтах МОН України та Інституту інноваційних технологій і змісту освіти.

Додаткові матеріали для вчителя можна також знайти у періодичних фахових виданнях.

Українська мова у загальноосвітніх навчальних закладах

з навчанням мовами національних меншин

Вивчення курсу української мови у 6 класі загальноосвітніх навчальних закладах з навчанням румунською, угорською, молдовською, польською мовами базується на розвитку орфографічних, орфоепічних та граматичних умінь і навичок, діалогічного й монологічного мовлення. Окрім того, зосереджена увага на засвоєння знань з мови й формування мовних умінь, необхідних і достатніх для удосконалення й розвитку мовленнєвих.

Під час організації навчального процесу вивчення української мови у загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням мовами національних меншин учителю потрібно враховувати спільні в обох мовах знання й уміння, які мають активізуватися на українському мовному матеріалі, а не вивчатися як нові.

Учителю української мови потрібно на адаптованому теоретико-методичному рівню доступно й цікаво пояснити учням шостого класу морфологічні особливості іменника, прикметника, числівника, займенника, дієслова та забезпечити ефективне засвоєння головних правописних норм. Факти, які не збігаються (наприклад, деякі знання з морфології), потребують особливої уваги, оскільки засвоєння такого матеріалу супроводжується інтерференційним впливом навичок, які вже сформувалися на уроках рідної мови. Тому ці знання й уміння потребують вивчення (корекції, поправки) відповідно до закономірностей української мови. Форми контролю знань мають бути різноманітні: тестові завдання до кожної теми, вправи на міжмовний зіставний аналіз при творенні відповідних граматичних форм тощо.

Одним із основних шляхів ефективного навчання української мови у 6 класі загальноосвітніх навчальних закладів із навчанням мовами національних меншин – застосування різних способів структурування навчального матеріалу з використанням узагальнювальних таблиць і схем, алгоритмів, що містять головні теоретичні відомості і факти мови, об’єднані узагальненою темою уроку. Складові мовної компетенції учня у загальноосвітніх навчальних закладах із навчанням мовами національних меншин – сприйняття і засвоєння відповідної дидактичної інформації на різних мовних рівнях (фонетичному, словотвірному, морфологічному, синтаксичному, лексичному) з метою використання її у відповідних сферах комунікативної діяльності.

Відповідно до нових навчальних програм для 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів із навчанням румунською, угорською, молдовською, польською мовами на вивчення української мови у 6 класі передбачено 122 години, 3,5 години на тиждень. Звертаємо увагу вчителів на збільшення кількості годин щодо мовленнєвої змістової лінії.

Однією із найскладніших проблем навчання української мови в загальноосвітніх навчальних закладах із навчанням угорською, румунською, молдовською, польською мовами є реалізація соціокультурної змістової лінії. Різнорідність культурних традицій та етнічна специфіка у формуванні свідомості потребує надзвичайно коректного підходу до питання вивчення культур, які, у результаті певних геополітичних умов, збігаються на тих чи інших територіях.

Відповідно до соціокультурної змістової лінії письмові роботи у вищезазначених навчальних закладах бажано пов’язувати з особистим життєвим досвідом учнів, що сприятиме формуванню в них умінь і навичок передавати на письмі власні роздуми та міркування з актуальних питань сучасного життя учнів.

У підручниках з української мови для ЗНЗ з навчанням угорською, румунською, молдовською, польською мовами максимально враховано як специфіку викладання української мови, так і вікові особливості учнів.

Електронні версії підручників з української мови для 6 класів з навчанням

мовами національних меншин знаходяться на сайтах видавництв, які готували їх до видання:

№ з/п Назва підручника Автор(и) Видавництво Електронний адрес
1. «Українська мова для ЗНЗ з навчанням російською мовою» підручник для 6 класу ЗНЗ Заболотний О.В., Заболотний В. В. «Генеза» www.geneza.ua
2. Ворон А. А., Солопенко В. А. ВД «Освіта» http://www.osvita-dim.com.ua
3. «Українська мова для ЗНЗ з навчанням румунською мовою» підручник для 6 класу ЗНЗ Лук’янюк К. М., Бабич Н. Д., Скаб М. С. «Світ» http://svit.gov.ua/index.php?categoryID=577
4. «Українська мова для ЗНЗ з навчанням угорською мовою» підручник для 6 класу ЗНЗ Бабич Н. Д., Гнаткович Т. Д., Борисова Є. Е., Лавер К. М., Пензова О. М., Скаб М. С. «Світ» http://svit.gov.ua/index.php?categoryID=577
5. «Українська мова для ЗНЗ з навчанням польською мовою» підручник для 6 класу ЗНЗ Тушніцка Н. М., Пилип М. Б. «Світ» http://svit.gov.ua/index.php?categoryID=577
6. «Українська мова для ЗНЗ з навчанням молдовською мовою» підручник для 6 класу ЗНЗ Лук'янюк К. М., Бабич Н. Д., Скаб М. В. «Світ» http://svit.gov.ua/index.php?categoryID=577

Учителям української мови у загальноосвітніх навчальних закладах з навчанням мовами національних меншин потрібно виховувати в учнів почуття патріотизму, національної самосвідомості, почуття любові до природи, рідного краю, людей.

Реалізація міжпредметних зв’язків повинна здійснюватися на будь-якому уроці, тому що вдале поєднання дає вчителю змогу економно та інтенсивно використовувати час на уроці. Під час вивчення будь-якої теми чи то з української мови, чи то з літератури неможливо уникнути відомостей з історії України, тому що саме вони вказують на особливості доби, коли складалися ті чи інші мовні чи літературні явища, які у різний спосіб вплинули на розвиток мови і літератури. Проведення бінарних уроків (українська мова/література; історія, географія, математика, біологія тощо) допоможуть вчителю привести в єдину систему знання учнів з певних предметів.

Отже, використання учителем нових форм і методів мають забезпечити стратегії сучасного уроку, повною мірою задовольнити інтелектуальні, творчі, духовні, емоційні, естетичні потреби сучасного учня.

Мови та літератури національних меншин України

Особливість 2014/2015 навчального року полягає у тому, що він розпочинається в складних умовах становлення української державності, побудови нового громадянського суспільства гідності, реалізації нових завдань інтеграції України в європейське і світове співтовариство.

Сьогодні відродження процесу становлення українського народу як єдиної політичної нації має стати об'єднуючою ідеєю формування сучасної багатонаціональної полікультурної держави, в якій тісно переплетені культури багатьох народів, їх мови, традиції та звичаї. Життєві реалії акцентують увагу на принципах рівноправного співіснування різних форм культурного життя національних меншин України, на загальнолюдських цінностях, що виховують в суспільстві толерантність, повагу до інших поглядів, культур, релігій, уміння спілкуватися й адаптуватися в полікультурному середовищі. Саме тому нині набувають особливої гостроти та надзвичайної важливості питання надання широких можливостей представникам усіх етносів України для пізнання своєї історії, традицій, мови, культури, формування власної національної гідності. І через пізнання власної історико-культурної спадщини - здатність пізнати глибинність взаємозв'язків кожного з них з українською нацією, її державою, переконатися, що саме українська незалежна, суверенна держава охороняє національні права всіх її громадян.

Сучасна освіта потребує зростання ролі вчителя мови та літератури як посередника між культурами різних етносів, які населяють Україну, його активній участі у формуванні культури міжнаціонального спілкування та розвитку національної самосвідомості, у відродженні принципів патріотичного виховання.

Патріотизм на даний час є нагальною потребою і держави, якій необхідно, щоб усі діти стали національно свідомими громадянами — патріотами, здатними забезпечити країні гідне місце в цивілізованому світі, і особистості, яка своєю діяльністю прагне досягти створення умов для вільного саморозвитку і збереження індивідуальності; і суспільства, яке зацікавлене в тому, щоб визнання пріоритету особистості, становлення її патріотичної самосвідомості, її саморозвиток у готовності служити Україні здійснювалися на моральній основі. Саме тому велика увага вихованню почуття патріотизму, критеріями якого є любов, вірність і служіння Батьківщині, турбота про забезпечення цілісності і суверенітету України, піклування про її постійний розвиток на шляху демократичного національного відродження, - має стати одним із визначальних завдань вивчення мов і літератур національних меншин України у 2014/2015 навчальному році.


Вкладення
Кiлькiсть переглядiв: 385

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.

/Files/images/ato/YngsNCPRz0A.jpg

/Files/images/metodkabnet/razdelitel_33.gif

Директор школи Корнієнко Олександр Григорович 5-71-62
 Заступник директора з виховної роботи Симоненко Лариси Борисівни 5-23-66  Соціальний педагог школи Берлюти Оксани Вікторівни 5-23-66  Психолог школи 5-23-66
 Кримінальна міліція у справах неповнолітніх тел. 5-29-86  Районний відділ освіти тел. 5-70-76  Служба у справах неповнолітніх тел. 5-58-76  Соціальна служба у справах сім’ї, молоді та спорту тел. 5-44-40  Відділ у справах сім’ї, молоді та спорту тел. 5-13-06  Управління праці та соціального захисту населення. Відділ звернення громадян та соціальних виплат дітей та молоді тел. 5-26-38  Відділ з призначення допомоги тел. 5-60-39
Гаряча лінія
 Всеукраїнська дитяча лінія тел. 0-800-500-21-81 ( безкоштовно, анонімно )  Кабінет « ДОВІРИ » тел. 5-44-40 ( анонімно )  Комітет сприяння захисту прав дитини м. Київ, тел. 295-26-96  Всеукраїнський комітет захисту прав людини м. Київ, пров. Шевченка 13/21-в. к.8,тел. 228-87-83  Міжнародний Гуманітарний Центр „Розрада”, тел 234-83-68  Національна «гаряча лінія» з питань насильства та захисту прав дітей: тел. 0-800-500- 33 -50  Телефон довіри з питань допомоги жертвам насилля у сім’ї : тел. 044– 451- 5- 451  Урядова телефонна «гаряча лінія»: 0-800-507-309

Дата останньої зміни 23 Квітня 2024

Цей сайт безкоштовний!