Інформаційні навчально-виховні ресурси як чинник формування безпечного освітнього середовища

(на прикладі співпраці Навчально-методичного центру цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Київської області з Управлінням освіти і науки Броварської міської ради)

Вище благо досягається завдяки

повному фізичному й розумовому здоров’ю.

Цицерон

Людина, її життя і здоров’я… визнаються найвищою соціальною цінністю. Особливо актуально і гостро звучить ця Конституційна норма в освітньому просторі. Безпека життя і безпека життєдіяльності завжди були і залишаються найголовнішими у навчально-виховному процесі. Так, міжнародні документи з освіти наголошують на аксіологічних аспектах освіти, відводячи знанням підпорядковану роль. На навчальні заклади покладено відповідальність за здійснення цілеспрямованого виховання у дітей ціннісного ставлення до власного здоров’я, формування вміння оцінювати та адекватно реагувати на ризики для життя та здоров’я свого і оточуючих. Робота з дітьми як з незахищеною верствою населення потребує від кожного керівника та педагога навчального закладу ґрунтовних знань з безпеки життєдіяльності. Успішне формування здоров’язберігаючих компетенцій всіх учасників освітнього процесу залежить від планомірної систематичної освітньо-виховної роботи всього освітнього простору міста. На вдосконалення вищезгаданої роботи покликана тісна співпраця Навчально-методичного центру цивільного захисту та безпеки життєдіяльності в Київській області з Управлінням освіти і науки Броварської міської ради, зокрема науково-методичного центру. Створена модель взаємодії НМЦ та управління освіти і науки дозволяє будувати здоров’язбережний простір у місті. Однією з форм надання якісних методичних послуг спрямованих на формування здоров’язберігаючих компетенцій та підвищення культури здоров’я і споживання, безпеки життєдіяльності є інформаційно-методична та просвітницька робота з усіма учасниками навчально-виховного процесу засобами веб-сайта. Адже, за словами Р.Роллана: «Здоров’я так само заразливо як і хвороба».

Основним завданням сайта управління освіти безумовно є надання загальної публічної інформації про освітню систему регіону. Наявність веб-сайта змінює роль, спосіб, швидкість та ефективність використання інформації в навчально-виховному процесі. На наш погляд це неможливо без сторінки «Безпека життєдіяльності».

Сторінка «ОБЖД» на сайті управління освіти і науки Броварської міської ради сформована з дотриманням наступних принципів навігації:

кросбраузерність сайта, а відтак і сторінки – однакове відображення сторінки з будь-якого браузера;

швидкість і регулярність наповнення – оперативно висвітлюються події, оновлюється законодавча база;

економії простору - на сторінках здебільшого розміщено лише гіперпосилання, сам же великий обсяг матеріалів міститься у файловому архіві або в Інтернет-сховищі даних (SkyDrive), а нині OneDrive, доступ до яких надає своїм клієнтам Microsoft Office 365;

достовірності – інформація перевірена фахівцями навчально-методичного центру цивільного захисту та безпеки життєдіяльності та управління освіти і науки;

логічності навігації, тобто має поділ на підрозділи (підсторінки);

інтуїтивності користування – користувач орієнтований, яку інформацію може знайти на певній сторінці;

точності назв – дозволяє уникнути двозначності трактування;

лаконічності заголовків – аби зайва інформація не відволікала від головного змісту;

економії часу – пошук інформації з різних джерел, часто перевірка достовірності джерел потребує зайвих затрат часу;

науковості – сьогодні ні для кого не секрет, що в мережі Internet можна знайти дуже багато інформації з теми безпеки життєдіяльності. Проте інколи трапляються матеріали не належної якості, нормативно-правові документи доводиться перевіряти на предмет втрати чинності, багато з пропонованої інформації непридатні до використання в освітньому процесі, або потребують значної методичної корекції;

дотримання авторських прав – зазначені першоджерела всіх матеріалів та прізвища і посади розробників методичних матеріалів.

доступності – інформація розміщена на сторінці адресована для всіх учасників освітнього процесу дітей, педагогів, керівників навчальних закладів, батьків, громади та ін.

Головною метою сторінки «Основи безпеки життєдіяльності» є висвітлення питань організації життєдіяльності в навчальних закладах міста.

Задля реалізації цієї мети титульна сторінка має окремі рубрики. Насамперед висвітлено тематичну нормативно-правову базу, дається гіперпосилання на загальну нормативно-правову базу в галузі освіти, де чинні нормативні акти розміщені за видавниками, в хронологічному порядку. Такий перелік законодавчих актів розміщений на сайті міського науково-методичного центру.

Розкрити теоретичні і методичні засади організації навчально-виховної роботи з дітьми щодо питань основ безпеки життєдіяльності покликані інструктивно-методичні матеріали, Типові програми підготовки населення до дій у надзвичайних ситуаціях на підприємствах, в установах, організаціях та населення, не зайнятого у сфері виробництва та обслуговування тощо.

З метою надання допомоги учасникам навчально-виховного процесу для самостійного вивчення питань цивільного захисту, безпеки життєдіяльності, охорони здоров’я і життя дітей навчально-методичним центром цивільного захисту та безпеки життєдіяльності в Київській області надано матеріали для оформлення інформаційно-довідкових куточків з безпеки життєдіяльності та цивільного захисту. Окрім методичних рекомендацій Інституту державного управління цивільного захисту, на сайті розміщено підбірку наочно-інформаційних матеріалів, які можна роздрукувати для оформлення куточків «День цивільного захисту» в ЗНЗ, ПНЗ, «Тиждень безпеки дитини» в ДНЗ та багато інших, що дозволить зекономити кошти і час.

Корисними в роботі дошкільних навчальних закладів є зразки оформлення документації, наприклад, зразок наказу Про організацію та проведення «Тижня безпеки дитини», Про проведення практичного тренінгу з евакуації, Орієнтовний план основних заходів підготовки до проведення «Тижня безпеки дитини», Орієнтовна тематика для проведення «Тижня безпеки дитини» для старшої групи тощо.

Для полегшення пошуку інформації небезпеки згруповано за двома критеріями: небезпеки природного й техногенного характеру, а також сезонні небезпеки. Окремо виділено інструктаж з першої медичної допомоги.

Надано ряд пам’яток, що можуть бути використані для оформлення постійно діючого стенду з безпеки життєдіяльності у навчальному закладі.

Сторінки містять корисні «лінки» інших сайтів, банери, наприклад, банер електронного журналу «Надзвичайна ситуація».

Підрозділом є «Охорона праці», в основному тут розміщені нормативно-правові акти.

Окремо створено сторінку «Пожежна безпека», що включає розділи: нормативно-правова база, інформаційно-методичні матеріали, огляд подій з фотографіями про проведені заходи з пожежної безпеки в закладах освіти міста, екскурсії учнів та вихованців ДНЗ до пожежної частини. З вищезгаданої сторінки доступний перегляд відеороликів про пожежну безпеку, що розміщені на сайті ДСНС України.

Освітяни мають розкривати всі можливі шляхи убезпечення життя і здоров’я в різних сферах діяльності. Тому паралельно зі сторінкою «Безпека життєдіяльності» на сайті науково-методичного центру створена сторінка «Превентивна освіта». Мета цієї сторінки є також збереження життя та здоров’я наших дітей. На базі науково-методичного центру проводяться заняття-студії з адміністраторами сайтів навчальних закладів, де пояснюється мануал сайта створеного на освітній платформі EDUkIT, а нині SchoolChampion. Окремо розглядається питання створення сторінки, чи рубрики «Безпека життєдіяльності» на сайті кожного навчального закладу. Вимогою до створеної сторінки окрім вищенаведених принципів навігації є баланс між художністю заголовків та їх точністю і зрозумілістю. Прикладом еквівалента назви сторінки «Безпеки життєдіяльності» у дошкільному навчальному закладі можуть бути сторінки «Будьте здорові», «Безпека життя», «Безпечний світ дошкільника», «Безпека дитини», «Зростай здоровим», «Бережи себе, малюк» тощо.

Академік НАПН України О.Я. Савченко наголошує: «Здоров’я і знання – нерозривні складові життя людини. А знання без здоров’я нікому не потрібно». Ці слова є ключовими у сьогоднішній і майбутній співпраці Навчально-методичного центру цивільного захисту та безпеки життєдіяльності з Управлінням освіти і науки, що покликана навчити жити в безпеці.

Олена МАРТЕНКО

завідувач науково-методичного центру

управління освіти і науки Броварської міської ради

Науково-методичний центр управління освіти і науки Броварської міської ради постійно проводить заняття з адміністраторами сайтів навчальних закладів міста

Кiлькiсть переглядiв: 286

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.

/Files/images/ato/YngsNCPRz0A.jpg

/Files/images/metodkabnet/razdelitel_33.gif

Директор школи Корнієнко Олександр Григорович 5-71-62
 Заступник директора з виховної роботи Симоненко Лариси Борисівни 5-23-66  Соціальний педагог школи Берлюти Оксани Вікторівни 5-23-66  Психолог школи 5-23-66
 Кримінальна міліція у справах неповнолітніх тел. 5-29-86  Районний відділ освіти тел. 5-70-76  Служба у справах неповнолітніх тел. 5-58-76  Соціальна служба у справах сім’ї, молоді та спорту тел. 5-44-40  Відділ у справах сім’ї, молоді та спорту тел. 5-13-06  Управління праці та соціального захисту населення. Відділ звернення громадян та соціальних виплат дітей та молоді тел. 5-26-38  Відділ з призначення допомоги тел. 5-60-39
Гаряча лінія
 Всеукраїнська дитяча лінія тел. 0-800-500-21-81 ( безкоштовно, анонімно )  Кабінет « ДОВІРИ » тел. 5-44-40 ( анонімно )  Комітет сприяння захисту прав дитини м. Київ, тел. 295-26-96  Всеукраїнський комітет захисту прав людини м. Київ, пров. Шевченка 13/21-в. к.8,тел. 228-87-83  Міжнародний Гуманітарний Центр „Розрада”, тел 234-83-68  Національна «гаряча лінія» з питань насильства та захисту прав дітей: тел. 0-800-500- 33 -50  Телефон довіри з питань допомоги жертвам насилля у сім’ї : тел. 044– 451- 5- 451  Урядова телефонна «гаряча лінія»: 0-800-507-309

Дата останньої зміни 23 Квітня 2024

Цей сайт безкоштовний!