КОМУНАЛЬНИЙ ВИЩИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ
«АКАДЕМІЯ НЕПЕРЕРВНОЇ ОСВІТИ»

МЕТОДИЧНИЙ ПОРАДНИК:

ОРГАНІЗАЦІЯ ТА ЗМІСТ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ У 2015/2016 НАВЧАЛЬНОМУ РОЦІ

БІЛА ЦЕРКВА
КВНЗ КОР «АКАДЕМІЯ НЕПЕРЕРВНОЇ ОСВІТИ»
2015

ББК 74.202

Рекомендовано Вченою радою

Комунального вищого навчального закладу

Київської обласної ради «Академія неперервної освіти»

(протокол № 5 від 31 серпня 2015 року)

Методичний порадник: організація та зміст освітнього процесу

у 2015/2016 навчальному році: інформаційно-методичний

збірник / за заг. ред. І.Г. Осадчого. – Біла Церква: КВНЗ КОР

«Академія неперервної освіти», 2015. – 510 с.

Редакційна колегія:

Осадчий І.Г., Бачинська Є.М., Чубарук О.В., Касянчук О.В.

Укладачі:

Бащенко О.І., Гудима В.М., Логімахова О.А., Нечипорук Н.І.,

Корж Т.М., Седеревічене А.О., Ткаченко Л.П., Дишлева І.М.,

Поліщук О.М., Халупченко В.О., Химера Н.В., Кірнасовська Р.В.,

Кушнір Я. А., Бондарук І.П., Гребенчук Т.О., Ліпчевський Л.В.,

Крупа Ю. В., Совенко В.В., Бобкова О.С., Матущенко Т.А.,

Власова В.Г., Федорчук В.А., Качуровський В.С., Раш О.О.,

Мазуркевич І.В., Максимова Н.А., Бабиленко О.А., Татаринцев О.В.,

Гаврилюк В.Ю., Боярчук О.І., Микитюк Л.В., Приймаченко О.Ю.

У збірнику представлено методичні рекомендації щодо організації і змісту

навчально-виховного процесу в дошкільних, загальноосвітніх навчальних закладах у

2013/2014 навчальному матеріалах видання розкрито сучасні підходи до організації та

змісту навчально-виховного процесу з дітьми дошкільного та молодшого шкільного

віку, потлумачено особливості викладання предметів інваріантної частини навчального

плану у змісті реалізації нових Державних стандартів, висвітлено особливості

психологічного супроводу процесу адаптації учнів до навчання в 5 класі, представлено

специфіку організації навчання дітей у класах з інклюзивним навчанням.

Збірник адресований педагогічним працівникам дошкільних, загальноосвітніх

навчальних закладів, шкіл-інтернатів, працівникам районних (міських) методичних

кабінетів, науково-педагогічним працівникам обласних інститутів післядипломної

педагогічної освіти.

працівників районних (міських) управлінь (відділів) освіти і науки, керівників

та педагогічних працівників дошкільних навчальних закладів.

© КВНЗ КОР «АКАДЕМІЯ НЕПЕРЕРВНОЇ ОСВІТИ», 2015 3


ЗМІСТ

Передмова…………………………………………. 11

РОЗДІЛ 1. ОРГАНІЗАЦІЯ ОСВІТНЬОЇ РОБОТИ В
ДОШКІЛЬНИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ…………17

1.1. Методичні рекомендації щодо організації

освітньої роботи в дошкільних навчальних

закладах у 2015/2016 навчальному році………….17

1.2. Перелік чинних освітніх програм для

використання в дошкільних навчальних закладах у

2015/2016 навчальному році…………………….23

РОЗДІЛ ІІ. ОРГАНІЗАЦІЯ ТА ЗМІСТ НАВЧАЛЬНО-

ВИХОВНОГО ПРОЦЕСУ У ШКОЛІ І СТУПЕНЯ…….27

2.1. Методичні рекомендації щодо організації

навчально-виховного процесу в початкових класах

загальноосвітніх навчальних закладів у 2015/2016

навчальному році………………………27

2.2. Перелік навчальних програм для реалізації

варіативної складової навчальних планів

загальноосвітніх навчальних закладів І ступеня,

рекомендованих МОН України…………………32

РОЗДІЛ ІІІ. ВИВЧЕННЯ НАВЧАЛЬНИХ ПРЕДМЕТІВ У

ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ ІІ-ІІІ

СТУПЕНІВ ……………………………………………40

3.1. Освітня галузь «Мови і літератури»………….. 40

3.1.1. Українська мова…………………………………. 40

3.1.1.1. Методичні рекомендації щодо організації та

змісту вивчення української мови в основній і

старшій школі………………………………………40

3.1.1.2. Перелік навчальних програм з української мови,

рекомендованих МОН України, для реалізації

варіативної складової навчальних планів у

2015/2016 навчальному році………………………59

3.1.1.3. Українська мова в загальноосвітніх навчальних

закладах з навчанням мовами національних

меншин……………………………………………..71

3.1.2. Українська література…………………………... 75

4

3.1.2.1. Методичні рекомендації щодо організації та

змісту вивчення української літератури в основній

і старшій школі………………………….75

3.1.2.2. Перелік навчальних програм з української

літератури, рекомендованих МОН України,

для реалізації варіативної складової навчальних

планів у 2015/2016 навчальному році……………81

3.1.3. Зарубіжна література……………………………. 89

3.1.3.1. Методичні рекомендації щодо організації та

змісту вивчення зарубіжної літератури в основній

і старшій школі………………………….89

3.1.3.2. Перелік навчальних програм із зарубіжної

літератури, рекомендованих МОН України, для

реалізації варіативної складової навчальних планів

у 2015/2016 навчальному році……………98

3.1.4. Мови і літератури національних меншин ….. 110

3.1.4.1. Методичні рекомендації щодо організації та

змісту вивчення мов і літератур національних

меншин в основній і старшій школі………….......110

3.1.4.2. Перелік навчальних програм з російської мови,

рекомендованих МОН України, для реалізації

варіативної складової навчальних планів у

2015/2016 навчальному році………………………114

3.1.5. Іноземні мови……………………………………... 116

3.1.5.1. Методичні рекомендації щодо організації та

змісту вивчення іноземних мови в основній і

старшій школі………………………………………116

3.1.5.2. Перелік навчальних програм з іноземних мов,

рекомендованих МОН України, для реалізації

варіативної складової навчальних планів у

2015/2016 навчальному році……………………....119

3.2. Освітня галузь «Суспільствознавство»……...... 124

3.2.1. Історія……………………………………………… 124

3.2.1.1. Методичні рекомендації щодо організації та

змісту вивчення історії в основній і старшій

школі………………………………………………124

5

3.2.1.2. Перелік навчальних програм з історії,

рекомендованих МОН України, для реалізації

варіативної складової навчальних планів у

2015/2016 навчальному році………………………127

3.2.2. Правознавство. Громадянська освіта.

Філософія…………………………………………...132

3.2.2.1. Методичні рекомендації щодо організації та

змісту вивчення правознавства, громадянської

освіти, філософії в основній і старшій школі……132

3.2.2.2. Перелік навчальних програм з правознавства,

громадянської освіти, філософії, рекомендованих

МОН України, для реалізації варіативної

складової навчальних планів у 2015/2016

навчальному році…………………………………...136

3.2.3. Курси морально-духовного спрямування…….. 141

3.2.3.1. Методичні рекомендації щодо організації та

змісту вивчення християнської етики в основній і

старшій школі………………………………………141

3.2.3.2. Перелік навчальних програм з курсів морально-

духовного спрямування, рекомендованих МОН

України, для реалізації варіативної складової

навчальних планів у 2015/2016 навчальному році. 142

3.2.4. Економіка………………………………………….. 144

3.2.4.1. Методичні рекомендації щодо організації та

змісту вивчення економіки в основній і старшій

школі…………………………………………………150

3.3. Освітня галузь «Математика»………………….. 150

3.3.1. Математика………………………………………... 150

3.3.1.1. Методичні рекомендації щодо організації та

змісту вивчення математики в основній і старшій

школі…………………………………………………150

3.3.1.2. Перелік навчальних програм з математики,

рекомендованих МОН України, для реалізації

варіативної складової навчальних планів у

2015/2016 навчальному році……………………….154

3.4. Освітня галузь «Природознавство»……………. 157

3.4.1. Фізика та астрономія…………………………….. 157 6

3.4.1.1. Методичні рекомендації щодо організації та

змісту вивчення фізики в основній і старшій

школі…………………………………………………157

3.4.1.2. Перелік навчальних програм з фізики,

рекомендованих МОН України, для реалізації

варіативної складової навчальних планів у

2015/2016 навчальному році………….....................166

3.4.2. Географія…………………………………………… 168

3.4.2.1. Методичні рекомендації щодо організації та

змісту вивчення географії в основній і старшій

школі…………………………………………………168

3.4.2.2. Перелік навчальних програм з географії,

рекомендованих МОН України, для реалізації

варіативної складової навчальних планів у

2015/2016 навчальному році……………………..173

3.4.3. Хімія………………………………………………. 182

3.4.3.1. Методичні рекомендації щодо організації та

змісту вивчення хімії в основній і старшій школі ..182

3.4.3.2. Перелік навчальних програм з хімії,

рекомендованих МОН України, для реалізації

варіативної складової навчальних планів у

2015/2016 навчальному році……………………….187

3.4.4. Біологія……………………………………………… 197

3.4.4.1. Методичні рекомендації щодо організації та

змісту вивчення біології в основній і старшій

школі…………………………………………………197

3.4.4.2. Перелік навчальних програм з біології,

рекомендованих МОН України, для реалізації

варіативної складової навчальних планів у

2015/2016 навчальному році………………………..202

3.5. Освітня галузь «Мистецтво» ………………………... 217

3.5.1. Методичні рекомендації щодо організації та

змісту вивчення предметів художньо-естетичного

циклу:…………………………………………………217

Музичне мистецтво……………………………….. 218

Образотворче мистецтво…………………………. 219 7

Інтегрований курс «Мистецтво»………………... 220

Художня культура………………………………… 221

3.5.2. Перелік навчальних програм з освітньої галузі

«Мистецтво», рекомендованих МОН України, для

реалізації варіативної складової навчальних планів

у 2015/2016 навчальномуроці………………………223

3.6. Освітня галузь «Технології»……………………... 226

3.6.1. Інформатика……………………………………….. 226

3.6.1.1. Методичні рекомендації щодо організації та

змісту вивчення інформатики в основній і старшій

школі…………………………………………………226

3.6.1.2. Перелік навчальних програм з інформатики,

рекомендованих МОН України, для реалізації

варіативної складової навчальних планів у

2015/2016 навчальному році………………………..233

3.6.2. Трудове навчання (технології)…………………… 239

3.6.2.1. Інструкційно-методичні рекомендації щодо

вивчення трудового навчання, креслення та

предмета «Технології» у 2015/2016 навчальному

році……………………………………………………239

3.6.2.2 Перелік навчальних програм з предмета

«Технології» і трудового навчання,

рекомендованих МОН України, для реалізації

варіативної складової навчальних планів у

2015/2016 навчальному році………………………..265

3.6.3. Креслення………………………………………….. 315

3.6.3.1. Методичні рекомендації щодо організації та

змісту вивчення креслення в основній і старшій

школі………………………………………………….315

3.7. Освітня галузь «Здоров’я і фізична культура»... 317

3.7.1. 3.13. Фізична культура……………………………. 317

3.7.1.1. Методичні рекомендації щодо організації та

змісту вивчення фізичної культури в основній і

старшій школі………………………………………..317

3.7.1.2. Перелік навчальних програм з фізичної культури,

рекомендованих МОН України, для реалізації

варіативної складової навчальних планів у

2015/2016 навчальному році………………………..325 8

3.7.2. Захист Вітчизни……………………………………. 333

3.7.2.1. Методичні рекомендації щодо організації та

змісту вивчення предмета «Захист Вітчизни» …….333

3.7.2.2. Перелік навчальних програм з предмета «Захист

Вітчизни», рекомендованих МОН України, для

реалізації варіативної складової навчальних планів

у 2015/2016 навчальному році……………………...338

3.7.3. Основи здоров’я……………………………………. 345

3.7.3.1. Методичні рекомендації щодо організації та зміс-

ту вивчення основ здоров’я в основній школі……..345

3.7.3.2. Перелік навчальних програм з основ здоров’я,

рекомендованих МОН України, для реалізації

варіативної складової навчальних планів у

2015/2016 навчальному році………………………..347

3.8. Київщинознавство…………………………………. 350

3.8.1. Методичні рекомендації щодо вивчення курсу

«Київщинознавство» в школі І-ІІІ ступенів……….350

3.8.2. Перелік навчальних програм з київщинознавства,

рекомендованих МОН України, для реалізації

варіативної складової навчальних планів у

2015/2016 навчальному році………………………..360

РОЗДІЛ ІV. ОРГАНІЗАЦІЯ ПРОФОРІЄНТАЦІЙНОЇ

РОБОТИ………………………………………………………..362

4.1. Методичні рекомендації щодо організації

профорієнтаційної роботи…………………………..362

4.2. Перелік навчальних програм для

профорієнтаційної освіти…………………………...378

РОЗДІЛ V. ПСИХОЛОГІЧНИЙ СУПРОВІД НАВЧАЛЬ-

НО-ВИХОВНОГО ПРОЦЕСУ……………………………....382

5.1. Перелік навчальних програм з психології, реко-

мендованих МОН України, для реалізації варіа-

тивної складової навчальних планів у 2015/2016

навчальному році…………………………………….382

5.2. Перелік корекційно-розвивальних і просвіт-

ницьких програм, рекомендованих науково-

методичною радою КНЗ КОР «Київський

обласний інститут післядипломної освіти 411

9

педагогічних кадрів», для використання у роботі

працівників психологічної служби закладів освіти

Київщини……………………………………………

ОЗДІЛ VІ. ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАННЯ ДІТЕЙ З

ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ ………….431

6.1. Методичні рекомендації щодо організації

навчально-виховного процесу для учнів з особ-

ливими освітніми потребами в загальноосвітніх

навчальних закладах у 2015/2016 навчальному

році……………………………………………………431

6.2. Перелік корекційно-розвиткових програм для

організації навчання дітей з особливими освітніми

потребами…………………………………………….493

РОЗДІЛ VIІ. ПОЗАШКІЛЬНА ОСВІТА………………….. 456

7.1. Перелік навчальних програм гуртків, творчих

об’єднань позашкільних навчальних закладів,

рекомендованих МОН України та науково-

методичною радою КНЗ КОР «Київський

обласний інститут післядипломної освіти

педагогічних кадрів»:………………………………..456

7.1.1. Художньо-естетичний напрям…………………….. 456

7.1.2. Науково-технічний напрям………………………… 466

7.1.3. Еколого-натуралістичний напрям………………….. 469

7.1.4. Туристсько-краєзнавчий напрям…………………... 479

7.1.5. Фізкультурно-спортивний напрям………………… 478

7.1.6. Військово-патріотичний напрям…………………… 490

7.1.7. Дослідницько-експериментальний напрям………... 491

7.1.8. Гуманітарний напрям……………………………….. 492

РОЗДІЛ VІІІ. ВИХОВНА РОБОТА………………………... 493

8.1. Нормативно-правове забезпечення виховної

роботи в навчальних закладах……………………..493

8.2. Перелік програм виховної роботи,

рекомендованих МОН України та науково-

методичною радою КНЗ КОР «Київський

обласний інститут післядипломної освіти

педагогічних кадрів……………………….................498

Бібліографічний опис нормативних документів. 508

11

ПЕРЕДМОВА

Незабаром розпочнеться новий навчальний рік. Діти

активно відпочивають і оздоровлються, батьки з радістю

готуються до початку навчального року: вибирають одяг, взуття,

канцтовари. Однак найбільше турбот у освітян. Навчальні

заклади чекають школярів у чистих, відремонтованих класах.

Керівники навчальних закладів і педагоги працюють над

підготовкою навчально-методичного забезпечення. Всі освітяни

прагнуть зустріти дітей з гарним настроєм, натхненно розпочати

працювати за навчальними програмами і планами.

Серпень – особливо відповідальна пора у відділах,

управліннях освіти, методичних кабінетах і центрах, навчальних

закладах. Адже освітяни прагнуть передбачити і вирішити всі

важливі питання в роботі і школярів, і вчителів. Свято Першого

Дзвінка має бути особливо урочистим і хвилюючим. У дорогу

країною знань вирушають і діти, і батьки, і педагоги. Важливо

продумати і підготувати всі питання, і дріб’язкових серед них

немає. Так хочеться, щоб бажання навчатися, зростати в любові

і радості допомагало і супроводжувало кожного, хто переступає

шкільний поріг, заходить до навчальних кабінетів, бібліотеки,

спортзалу.

Серйозна підготовка до нового навчального року

проводиться і Міністерством освіти і науки України: вирішено

питання щодо розвантаження шкільних програм для того, щоб

зробити їх цікавішими для школярів. З 1 вересня у школах

впроваджуватимуть Концепцію національно-патріотичного

виховання. Також у цьому році збільшено кількість годин на

вивчення іноземної мови: з 2-х до 3-х годин на тиждень у

дев’ятих класах і з 3-х до 3,5 – у десятих і одинадцятих.

Розробляється кілька проектів доступу учнів до електронних

версій підручників для 4 і 7 класів.

Наполегливо готується до нового навчального року і

Комунальний вищий навчальний заклад Київської обласної ради

«Академія неперервної освіти». Одним із видань, яке створено

напередодні навчального року, є інформаційно-методичний

збірник «Методичний порадник: організація та зміст освітнього

процесу у 2015/2016 навчальному році». Готуючи це видання, ми

врахували досвід попередніх років, запити і численні звернення 12

освітян з питань організації навчально-виховного процесу,

матеріали моніторингових досліджень з питань післядипломної

освіти, різних напрямів освітньої діяльності, опрацювали

нормативні документи, детально вивчили можливості

використання Інтернет-ресурсів. Запропонована у збірнику

структура враховує запити різних категорій освітян і

спрямована на те, щоб висвітлити важливі аспекти діяльності

педагогів з вихованцями, учнями.

Збірник об’єднує кілька розділів, які висвітлюють

специфіку професійної діяльності педагогів дошкільних,

загальноосвітніх і позашкільних навчальних закладів у новому

навчальному році. Окремий розділ висвітлює особливості

організації навчального процесу з дітьми, які потребують

корекції фізичного та/або розумового розвитку.

У розділах збірника об’єднано методичні рекомендації

щодо вивчення навчальних предметів, передбачених

інваріантною складовою навчальних планів, а також переліки

навчальних програм, рекомендованих МОН України, які можуть

використовуватися для реалізації варіативної складової

навчальних планів.

Зміст інформаційно-методичного збірника укладено на

основі наказів і листів МОН України. Пропонуємо вашій увазі

перелік нормативних документів, які визначають питання

організації та змісту освітньої діяльності дошкільних,

загальноосвітніх, позашкільних навчальних закладів,

особливості організації інклюзивного навчання, психологічного

супроводу навчально-виховного процесу.

Накази МОН України:

2015 рік

1. Наказ МОН України від 06.02.2015 № 104/52 «Про

затвердження Порядку комплектування інклюзивних груп у

дошкільних навчальних закладах», зареєстровано в Міністерстві

юстиції України 26 лютого 2015 року за № 224/26669.

2. Наказ МОН України від 12.02.2015 № 134 «Про

затвердження Типових навчальних планів спеціальних загально-

освітніх навчальних закладів ІІІ ступеня для дітей, які

потребують корекції та (або) розумового розвитку». 13

3. Наказ МОН України від 09.04.2015 №416 «Про

внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від

26.08.2008 № 778» (про внесення змін у додатки до наказу МОН

України від 26.08.2008 № 778 «Про затвердження Типових

навчальних планів спеціальних загальноосвітніх навчальних за-

кладів (ІІ ступінь) для дітей, які потребують корекції фізич-ного

та (або) розумового розвитку»).

4. Наказ МОН України від 20.04.2015 № 446 «Про

затвердження гранично допустимого навчального навантаження

на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та

форми власності», зареєстровано в Міністерстві юстиції України

13 травня 2015 року за № 520/26.

5. Наказ МОН України від 08.05.2015 № 518 «Про

внесення зміни до деяких наказів» (заміна назви предмета

«Світова література» на «Зарубіжна література»).

6. Наказ МОН України від 30.07.2015 №826 «Про

внесення змін до навчальної програми «Захист Вітчизни» для

10-11 класу загальноосвітніх навчальних закладів».

7. Наказ МОН України № 855 від 07.08.2015 «Про

внесення змін до типових навчальних планів загальноосвітніх

навчальних закладів».

8. Наказ МОН України від 29.05.2015 № 584 «Про

затвердження змін до навчальних програм для 1-3-х класів

загальноосвітніх навчальних закладів».

9. Наказ МОН України від 29.05.2015 № 585 «Про

затвердження змін до навчальних програм для загальноосвітніх

навчальних закладів ІІ ступеня».

10. Наказ МОН України від 29.05.2015 № 872 «Про

підготовку та організований початок 2015/2016 навчального

року в дошкільних, загальноосвітніх, позашкільних та

професійно-технічних навчальних закладах».

накази попередніх років зі змінами 2015 року

1. Наказ МОН України № 409 від 03.04.2012 «Про

затвердження Типових навчальних планів загальноосвітніх

навчальних закладів ІІ ступеня» зі змінами, внесеними наказами

МОН України від 29.05.2014 № 664, від 12.12.2014 № 1465, від

07.08.2015 № 855. 14

2. Наказ МОН України № 504 від 22.04.2014 «Про за-

твердження Типових навчальних планів спеціальних загально-

освітніх навчальних закладів II ступеня для дітей, які потре-

бують корекції фізичного та (або) розумового розвитку» зі змі-

нами, внесеними наказом МОН України від 19.06.2015 № 651.

3. Наказ МОН України № 834 від 27.08.2010 «Про

затвердження Типових навчальних планів загальноосвітніх на-

вчальних закладів ІІІ ступеню» зі змінами, внесеними наказами

МОН України від 29.05.2014 № 657, від 07.08.2015 № 855.

2014 рік

1. Наказ МОН України № 657 від 29.05.2014 «Про вне-

сення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від

27.08.2010 № 834».

2. Наказ МОН України № 664 від 29.05.2014 «Про вне-

сення змін до наказу Міністерства освіти і науки, молоді та

спорту України від 03.04.2012 №409».

3. Наказ МОН України від 28.01.2014 № 80 «Про

затвердження Типових навчальних планів спеціальних

загальноосвітніх навчальних закладів для дітей, які потребують

корекції фізичного та (або) розумового розвитку (початкова

школа» зі змінами, внесеними наказами МОН України від

11.02.2014 № 133 та від 15.07.2014 № 828.

4. Наказ МОН України від 22.12.2014 № 1495 «Про

затвердження змін до навчальних програм для 4-х класів

загальноосвітніх навчальних закладів».

2013-2004 роки

5. Наказ МОН України № 616 від 23.05.2012 «Про

затвердження Типових навчальних планів загальноосвітніх

навчальних закладів ІІ ступеню з поглибленим вивченням

окремих предметів».

6. Наказ МОН України № 572 від 10.06.2011 «Про

Типові навчальні плани початкової школи».

7. Наказ МОН України від 26.08.2008 № 778 «Про за-

твердження Типових навчальних планів спеціальних загально-

освітніх навчальних закладів (ІІ ступінь) для дітей, які потре-

бують корекції фізичного та (або) розумового розвитку».

8. Наказ МОН України № 66 від 05.02.2009 «Про

внесення змін до наказу МОН України від 23.02.2004 №132 15

"Про затвердження Типових навчальних планів загальноосвітніх

навчальних закладів 12-річної школи» зі змінами внесеним

наказом МОН України від 07.08.2015 № 855.

9. Наказ МОН України від 03.11.2004 № 849 «Про

затвердження Типових навчальних планів загальноосвітніх на-

вчальних закладів для дітей, які потребують корекції фізичного

та (або) розумового розвитку (початкова школа)» (зі змінами,

внесеними наказом МОН України від 11.09.2009 № 852).

Листи МОН України:

Лист МОН України від 20.05.2015 №1/9-249 «Щодо

організації освітньої роботи в дошкільних навчальних закладах

у 2015/2016 навчальному році».

Лист МОН України від 22.05.2015 № 1/9-253 «Про

структуру 2015/2016 навчального року та навчальні плани

загальноосвітніх навчальних закладів».

Лист МОН України від 05.06.2015 №1/9-280 "Про

організацію навчально-виховного процесу для учнів з

особливими освітніми потребами загальноосвітніх навчальних

закладів у 2015/2016 навчальному році".

Лист МОН України від 26.06.2015 № 1/9-305 «Про

вивчення базових дисциплін у загальноосвітніх навчальних

закладах у 2015/2016 навчальному році».

Лист МОН України від 24.07.2015 №1/9-354 «Про

тематику Першого уроку в 2015/2016 навчальному році».

Лист МОН України від 19.05.2015 №2/4-14-992-15 «Про

організацію навчально-виховного процесу в 5 класах за науко-

во-педагогічним проектом «Інтелект України» у 2015-2016

навчальному році».

Лист МОН України від 10.08.2015 №1/9-380 «Щодо

методичних рекомендацій для учнів 4-х та 7-х класів

загальноосвітніх навчальних закладів».

Лист МОН України від 13.08.2015 № 1/9-386 «Про

внесення змін до Типових навчальних планів загальноосвітніх

навчальних закладів».

Лист МОН України від 18.08.2015 № 1/9-397 «Про

перелік навчальної літератури, рекомендованої Міністерством

освіти і науки України для використання у спеціальних

загальноосвітніх навчальних закладах (за нозологіями) у 2015/2016 навчальному році».

Пропонуємо Вашій увазі також бібліографічний опис

нормативних документів, якими Ви зможете скористатися в

якості Інтернет-ресурсів, розміщених на офіційних сайтах і

порталах Міністерства освіти і науки України, Державної

наукової установи «Інститут інноваційних технологій і змісту

освіти», департаменту освіти і науки Київської обласної

державної адміністрації, КНЗ КОР «Київський обласний

інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів», освітніх

установ і навчальних закладів Київщини та України.

Сподіваємося, що матеріали збірника допоможуть Вам

якісно і на високому професійному рівні організувати роботу з

учнями й вихованцями, реалізувати свій творчий потенціал,

натхненно й наполегливо працювати з дітьми, забезпечуючи

повноцінний розвиток кожної особистості, формуючи творчу

еліту, примножуючи інтелектуальні напрацювання кожного

вчителя, вихователя, керівника гуртка, педагогічного колективу,

навчального закладу, Київщини та України.

Творчого натхнення і нових здобутків Вам, дорогі

освітяни, в новому навчальному році!

27

РОЗДІЛ ІІ

ОРГАНІЗАЦІЯ ТА ЗМІСТ НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОГО

ПРОЦЕСУ У ШКОЛІ І СТУПЕНЯ

2.1. Методичні рекомендації щодо організації навчально-

виховного процесу в початкових класах загальноосвітніх

навчальних закладів у 2015/2016 навчальному році

Організація навчально-виховного процесу в початкових

класах загальноосвітніх навчальних закладів у 2015/2016

навчальному році здійснюється відповідно до листів МОН

України від 22.05.2015 № 1/9-253 «Про структуру 2015/2016

навчального року та навчальні плани загальноосвітніх навчаль-

них закладів», від 26.06.2015 № 1/9-305 «Про вивчення базових

дисциплін у загальноосвітніх навчальних закладах у 2015/2016

навчальному році» (розміщено на освітньому порталі КНЗ КОР

«Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних

кадрів» в рубриці «Готуємось до нового 2015/2016 навчального

року» (http://kristti.com.ua/detail_anons.php?id=100 ) [1].

З метою розвантаження навчальних програм для учнів

початкової школи наказами МОН України від 22.12.2014 №

1495 «Про затвердження змін до навчальних програм для 4-х

класів загальноосвітніх навчальних закладів» та від 29.05.2015

№ 584 «Про затвердження змін до навчальних програм для 1-3-х

класів загальноосвітніх навчальних закладів» (http://old.mon.

gov.ua/files/normative/2015-06-05/4056/nmo-584-2.pdf) затвердже-

но зміни до таких програм: «Українська мова», «Літературне

читання», «Математика», «Природознавство», «Я у світі»,

«Інформатика», «Українська мова для шкіл з навчанням

російською мовою», «Російська мова для шкіл з російською

мовою навчання». Рекомендації щодо використання навчальних

програм уміщено в пояснювальних записках до них. Зміни,

внесені до програм, оприлюднено на сайті МОН:

http://www.mon.gov.ua/activity/education/zagalnaserednya/navchaln

i-programy.html.

У навчальних програмах для 1-4 класів з метою запо-

бігання надмірного контролю уточнено і конкретизовано дер- 28

жавні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів. Такі

поняття, як «знає», «пояснює», «досліджує» змінено на «має

уявлення», «розуміє», застосовує». На відміну від попередньої

редакції програм, у змінених програмах резервні години не

передбачено. Завдяки цьому збільшиться кількість годин на

вивчення складних тем; вчитель матиме більше можливостей

викладати матеріал ритмічно, маючи час на закріплення і

повторення учнями засвоєного ними матеріалу.

У 4 класі учні продовжують вивчати природознавство,

«Я у світі», інформатику.

У навчальній програмі з української мови збільшено

тривалість букварного періоду з 76 до 89 годин за рахунок

скорочення післябукварного періоду з 29 до 16 годин. Також

удосконалено соціокультурну змістову лінію, яка представлена

такими розділами: «Сім’я», «Школа», «Громадські місця»,

«Рідний край», «Батьківщина». Розвантаження змісту

навчального матеріалу відбулось за рахунок вилучення таких

складних для засвоєння молодшими школярами тем, як

«Складне речення», «Відміни іменників», «Дієвідміни дієслів».

У програмі з української мови для ЗНЗ з навчанням

російською мовою для 4 класу вилучено тему «Складне

речення». В оновленій програмі також вилучено вимоги щодо

формування умінь відмінювати іменники чи прикметники,

визначати відмінок, особу в окремо взятих словах. Натомість

сформульовано вимоги щодо вміння правильно вживати

закінчення того чи іншого відмінка, особи, під час побудови

словосполучень, речень тощо. Отже, вчитися правильно вжива-

ти відмінкові форми учні мають на підставі спостережень за

відмінностями у закінченнях того чи іншого відмінка під час

побудови словосполучень, речень, створення текстів.

Навчальною програмою з російської мови для ЗНЗ з

навчанням українською мовою у 4 класі передбачає удоскона-

лення навичок діалогічного та монологічного висловлювання.

У програмі з російської мови для ЗНЗ з російською

мовою навчання також змінено соціокультурну змістову лінію.

З метою набуття комунікативного досвіду школярам на

матеріалі лінгвістичних понять або життєвих реалій

пропонується розв'язання типових для дітей цього віку життєвих 29

мовленнєвих ситуацій на групову та парну взаємодію (дати

відповідь на запитання або пропозицію, перепитати й повторно

пояснити без роздратування, довести без категоричності, з пова-

гою до іншої позиції, дібрати власні аргументи). Урізно-

манітнюється й узагальнений зміст діалогів: запитання –

уточнювальне запитання – уточнення запитання – відповідь;

пропозиція – уточнювальне запитання – відповідь – відмова –

аргументація власної позиції – відповідь.

Зміст навчального матеріалу розвантажено за рахунок

вилучення окремих тем, що виявились складними для засвоєння

молодшими школярами (наприклад, «Складне речення»).

У пояснювальній записці до програми з літературного

читання уточнено, що перелік творів, визначених змістовою

лінією «Коло читання» щодо кожного класу, є рекомендованим.

До програми для 4 класу внесено зміни щодо кількості

творів, які учні повинні знати напам'ять: віршів – 8, уривків

прозових творів – 2.

У контексті курсу літературного читання для ЗНЗ з

навчанням мовами національних меншин для 4 класу особлива

увага належить звернути на змістову лінію «Формування і

розвиток навички читання» щодо змісту та особливостей роботи

над формуванням навички читання вголос, яка охоплює техніку

(спосіб читання, правильність чіткість, виразність, темп) та

смислову сторону – розуміння прочитаного.

Для формування навички читання мовчки та розуміння

прочитаного у програмі пропонується виконувати спеціальні

завдання.

Програма з літературного читання для ЗНЗ з навчанням

російською мовою для 4 класу не зазнала змін. Підходи до

роботи з учнями та формування компетентностей ті ж самі, що й

у попередньому навчальному році.

У програмі з математики перерозподілено теми між класса-

ми, уніфіковано термінологію, якою мають послуговуватися вчи-

телі задля наближення навчального матеріалу до вікових особли-

востей молодших школярів (наприклад, поняття «множина»

замінено до більш доступне: «група предметів»; «корінь

рівняння» – на «розв’язок рівняння»; змінено назви деяких законів

дій («розподільний закон» на «множення суми на число»; вилучено 30

поняття «математична модель» і т.і.); узгоджено зміст і назви

розділів (наприклад, у розділі «Аналіз і систематизація вивченого»

не передбачається вивчення нового матеріалу).

Також частково змінено структуру і зміст навчальної

програми з природознавства для 1-3 класів. Суттєво змінено і

систематизовано програму для 4 класу. Розділи структуровано

за принципами концентричності та змістового узагальнення.

Змінено окремі форми організації навчально-пізнавальної діяль-

ності школярів (наприклад, дослідницький практикум на на-

вчальний проект; змістове наповнення Теми 5 «Запитання до

природи» інтегровано в інші теми).

До програми «Я у світі» для 4 класу додано тему

«Співробітництво країн у питаннях збереження природи,

ведення господарства, культурного обміну». Під час вивчення

цієї теми, слід звернути увагу учнів на глобальну екологічну

кризу та співробітництво країн у напрямі її подолання, на

проблему зменшення природних ресурсів та необхідність

заощадливого ставлення до використання їх, зокрема кожним

учнем у побуті. Водночас у межах цієї теми учитель зосереджує

увагу школярів на важливості толерантного ставлення до людей

інших національностей, віросповідання та ін.

При плануванні роботи з інформатики у 4 класі вчителю

необхідно звернути увагу не тільки на зміст навчального

матеріалу, який було розвантажено, а й на державні вимоги до

рівня загальноосвітньої підготовки учнів, які уточнено з метою

запобігання надмірного контролю.

Звертаємо увагу на те що, тема «Графічний редактор» є

повторенням і закріпленням аналогічної теми, що вивчалася в

2-му класі, тому доцільно вивчати цю тему в 4-му класі на

основі іншого графічного редактора.

Під час вивчення теми «Безпека дітей в Інтернеті» необ-

хідно передбачити детальне ознайомлення учнів із правилами

безпечної роботи в Інтернеті в процесі пошуку інформації, а

також під час різноманітних Інтернет-спілкувань. Під час ви-

вчення цієї теми доцільно проводити обговорення ситуацій, що

можуть виникнути під час роботи в Інтернеті, використовувати

різноманітні рольові ігри та ін. Водночас у програмі передбачено

ознайомлення учнів з Інтернет-ресурсами, які вони можуть використати в своїй навчальній діяльності у процесі вивчення різних

предметів, під час проведення міні-досліджень тощо.

Тема «Висловлювання. Алгоритми з розгалуженням і

повторенням» продовжує алгоритмічну лінію курсу. У процесі

вивчення цієї теми потрібно періодично звертатися до

життєвого досвіду учнів, добирати разом з ними і аналізувати

алгоритми, які вони використовувалися під час вивчення інших

предметів, у їхній повсякденній діяльності, у діяльності їхніх

батьків, друзів, знайомих тощо.

До програми з основ здоров’я для 4 класу зміни не

вносились. Під час вивчення цього предмета особливу увагу

рекомендуємо звернути на такі теми, як «Організація

самонавчання і взаємонавчання», «Вплив телебачення,

комп’ютерів і мобільних пристроїв на здоров’я», «Безпека у

громадських місцях», «Вихід із непередбачуваних ситуацій поза

межами домівки, школи», «Вибір і досягнення мети»,

«Заохочення однолітків до здорового способу життя».

Актуальними нині є питання попередження тероризму, правила

евакуації з громадських приміщень. Тож з урахуванням ситуації

у конкретному регіоні програма може бути доповнена такими

темами, як «Безпека в зоні воєнного конфлікту», «Евакуація із

зони конфлікту» тощо.

До програм з трудового навчання, музичного мистецтва,

образотворчого мистецтва та фізичного виховання також зміни

не вносились.

Для задоволення фізіологічних потреб учнів під час

проведення уроків рекомендуємо використовувати на уроках

фізкультурні хвилинки, пересаджувати дітей, об’єднуючи їх у

групи, пропонувати активні види діяльності тощо.

/Files/images/gf_kartinki/cooltext1902968337.png

Кiлькiсть переглядiв: 182

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.

/Files/images/ato/YngsNCPRz0A.jpg

/Files/images/metodkabnet/razdelitel_33.gif

Директор школи Корнієнко Олександр Григорович 5-71-62
 Заступник директора з виховної роботи Симоненко Лариси Борисівни 5-23-66  Соціальний педагог школи Берлюти Оксани Вікторівни 5-23-66  Психолог школи 5-23-66
 Кримінальна міліція у справах неповнолітніх тел. 5-29-86  Районний відділ освіти тел. 5-70-76  Служба у справах неповнолітніх тел. 5-58-76  Соціальна служба у справах сім’ї, молоді та спорту тел. 5-44-40  Відділ у справах сім’ї, молоді та спорту тел. 5-13-06  Управління праці та соціального захисту населення. Відділ звернення громадян та соціальних виплат дітей та молоді тел. 5-26-38  Відділ з призначення допомоги тел. 5-60-39
Гаряча лінія
 Всеукраїнська дитяча лінія тел. 0-800-500-21-81 ( безкоштовно, анонімно )  Кабінет « ДОВІРИ » тел. 5-44-40 ( анонімно )  Комітет сприяння захисту прав дитини м. Київ, тел. 295-26-96  Всеукраїнський комітет захисту прав людини м. Київ, пров. Шевченка 13/21-в. к.8,тел. 228-87-83  Міжнародний Гуманітарний Центр „Розрада”, тел 234-83-68  Національна «гаряча лінія» з питань насильства та захисту прав дітей: тел. 0-800-500- 33 -50  Телефон довіри з питань допомоги жертвам насилля у сім’ї : тел. 044– 451- 5- 451  Урядова телефонна «гаряча лінія»: 0-800-507-309

Дата останньої зміни 23 Квітня 2024

Цей сайт безкоштовний!