/Files/images/a_foto/географія.jpg

Календарне планування. Географія. 7 клас (нова програма) 2015/2016 н.р.

7 клас

Географія ( 70 годин, 2 години на тиждень) )

№ п/п Дата Тема уроку Кількість уроків Домашнє завдання Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
ВСТУП
1. Материки та океани як об’єкти вивчення регіональної географії. Співвідношення на Землі материків та океанів. Материки і частини світу. 1 Учень: називає площу Землі, об’єкти вивчення регіональної географії, материки, частини світу, океани, різні види карт; наводить приклади різних джерел інформації про материки та океани, ; порівнює материки та океани за площею, карти за масштабом та просторовим охопленням; розрізняє в атласах карти за змістом; показує на карті материки, частини світу, океани; оцінює значення для людини географічних знань про материки та океани
2 Джерела географічної інформації про материки та океани. Карти материків та океанів, їх класифікація за масштабом, просторовим охопленням, змістом і призначенням 1
РОЗДІЛ І. Закономірності формування природи материків та океанів (11 год.)
2 Тема 1. Форма і рухи Землі. Куляста форма Землі та її географічні наслідки. 1 Учень: називає геологічні ери: архейська, протерозойська, палеозойська, мезозойська, кайнозойська, наслідки переміщення літосферних плит, найбільші платформи та області складчастості, основні і перехідні кліматичні пояси; наводить приклади форм рельєфу на материках і в океанах, платформ і областей складчастості, різних за властивостями повітряних і водних мас, типів клімату, теплих і холодних течій, природних зон на материках; показує на карті найбільші літосферні плити,райони поширення пасатів, мусонів, західних вітрів помірних широт і східних полярних вітрів, кліматичні пояси, найбільші теплі та холодні поверхневі течії, природні зони; характеризує гіпотезу дрейфу материків, циркуляцію атмосфери в екваторіальних, тропічних, помірних та полярних широтах; порівнює властивості водних і повітряних мас; пояснює закономірності розміщеннярівнин і гір на материках та в океанах, переміщення повітряних мас і поверхневих течій на різних широтах, розміщення природних комплексів на материках і в океанах, взаємодію і взаємовплив океанів і материків; визначає за тектонічними картами платформи та області складчастості, за кліматичними картами ­– кліматичні пояси, за картами географічних поясів і природних зон – природні зони на материках; оцінює значення знань про географічні закономірності природи материків і океанів для людини
3 Рухи Землі, їх наслідки 1
4 Тема 2. Материки та океани – великі природні комплекси географічної оболонки. Походження материків та океанічних западин внаслідок руху літосферних плит. Геологічні ери та епохи горотворення 1
5 Тектонічні структури: платформи та області складчастості. Закономірності поширення основних форм рельєфу на материках і в океанах. Практична робота 1. Аналіз тектонічної та фізичної карт світу: виявлення зв’язків між тектонічною будовою і формами рельєфу. 1
6 Кліматотвірні чинники. Розподіл сонячної енергії на Землі. Вплив підстильної поверхні на клімат. Закономірності зміни температури повітря і поверхневих вод океанів. 1
7 Повітряні маси, їх властивості та переміщення. Загальна циркуляція повітряних мас. Закономірності розподілу атмосферних опадів. 1
8 Водні маси, їх властивості, закономірності переміщення океанічних течій. 1
9 Кліматичні пояси і типи клімату Землі. 1
10 Природні комплекси материків та океанів. Широтна зональність і вертикальна поясність. 1
11 Дослідження Взаємодія Світового океану, атмосфери та суходолу, її наслідки 1
12 Узагальнення 1
РОЗДІЛ ІІ. Материки тропічних широт (21 год.)
13 Тема 1. Африка (10 год.) Географічне положення. Практичні роботи 2. Визначення географічних координат крайніх точок та протяжності материка з півночі на південь та із заходу на схід 3. Позначення на контурній карті назв основних географічних об’єктів Африки (протягом теми) 1 Учень: називає характерні риси географічного положення, дослідників материка Д. Лівінгстона, Г. Стенлі, форми рельєфу, кліматичні пояси, води суходолу, природні зони, зональні типи ґрунтів, найвідоміші національні парки Африки – Серенгеті, Нгоронгоро, Кіліманджаро; позначає і показує на карті: миси: Рас-Енгела, Агульяс, Альмаді, Рас-Гафун; моря: Середземне, Червоне; затоки: Гвінейська, Аденська; протоки: Мозамбіцька, Гібралтарська, Баб-ель-Мандебська; острів Мадагаскар; півострів Сомалі; гори: Атлас, Драконові, Капські; вулкан Кіліманджаро; нагір’я Ефіопське; плоскогір’я Східноафриканське; річки: Ніл, Конго, Нігер, Замбезі, Оранжева; озера: Вікторія, Танганьїка, Ньяса, Чад; водоспад Вікторія; пустелі: Сахара, Наміб; держави та їх столиці: Єгипет, Ефіопія, Нігерія, Південна Африка; пояснює зв’язки між тектонічними структурами, рельєфом і корисними копалинами, розміщення кліматичних поясів, наслідки зміни природи материка; порівнює клімат різних кліматичних поясів та природні зони; характеризує розміщення корисних копалин, річок та озер на материку, основні екологічні проблеми Африки; визначає географічні координати, типи клімату за кліматичною картою та кліматичними діаграмами; оцінює наслідки екологічних проблем
14 Дослідження та освоєння материка 1
15 Тектонічна будова, рельєф, корисні копалини. 1
16 Загальні риси клімату. Кліматичні пояси і типи клімату. 1
17 Практична робота 4. Визначення типів клімату Африки за кліматичними діаграмами 1
18 Води суходолу. Використання водних ресурсів. 1
19 Природні зони, закономірності їх розміщення. 1
20 Стихійні явища природи. Екологічні проблеми. Найвідоміші об’єкти, віднесені до Світової природної спадщини ЮНЕСКО 1
21 Населення. Держави. Зв’язки України з державами Африканського континенту. 1
22 Узагальнення 1
23 Тема 2. Південна Америка (7 год.) Географічне положення. Дослідження та освоєння материка Практична робота 5. Позначення на контурній карті назв географічних об`єктів материка. (протягом теми) 1 Учень: називає характерні риси географічного положення, дослідників – А. Веспуччі, А. Гумбольдта, найголовніші риси природи материка; наводить приклади форм рельєфу, внутрішніх вод, ґрунтів, видів рослин і тварин, країн континенту; позначає і показує на карті: миси: Галлінас, Фроуерд, Кабу-Бранку, Паріньяс, Горн; море Карибське; затоку Ла-Плата; протоки: Магелланова, Дрейка; острови: Вогняна Земля, Фолклендські; рівнини: Амазонська, Оринокська, Ла-Платська низовини, Бразильське, Гвіанське плоскогір’я; гори Анди (г. Аконкагуа); вулкани: Льюльяйльяко, Котопахі; річки: Амазонка, Парана, Ориноко; водоспади: Анхель, Ігуасу; озера: Маракайбо, Тітікака; пустелю Атакама; держави та їх столиці: Бразилія, Аргентина, Чилі; характеризує особливості географічного положення, типи клімату, найбільші річкові системи, природні зони, населення та його господарську діяльність в різних країнах материка; порівнює особливості природних умов Південної Америки та Африки; пояснює закономірності поширення основних форм рельєфу, особливості розподілу температури та опадів на материку, прояв широтної зональності на рівнинах та вертикальної поясності в Андах; визначає за фізичною картою географічні координати крайніх точок материка, форми рельєфу, за кліматичними картами і кліматичними діаграмами – типи клімату; оцінює наслідки втручання людини в природні комплекси материка
24 Тектонічні структури, рельєф, корисні копалини. 1
25 Загальні риси клімату. Кліматичні пояси і типи клімату. Практична робота 6. Визначення типів клімату Південної Америки за кліматичними діаграмами. 1
26 Води суходолу. 1
27 Природні зони. Вертикальна поясність Анд. Зміни природи материка людиною. Дослідження Природні унікуми Південної Америки 1
28 Сучасні екологічні проблеми. Найвідоміші об’єкти Південної Америки, віднесені до Світової природної спадщини ЮНЕСКО 1
29 Населення. Держави. Зв’язки України з державами Південної Америки. 1
30 Тема 3. Австралія (4 год.) Географічне положення. Дослідження та освоєння материка Практична робота 7. Позначення на контурній карті назв основних географічних об’єктів Австралії (протягом теми) Тектонічна будова, рельєф, корисні копалини. 1 Учень: називає характерні риси географічного положення, дослідників А. Тасмана, Дж. Кука, М. Фліндерса, унікальні риси рослинності і тваринного світу материка; наводить приклади форм рельєфу, типів клімату, внутрішніх вод, представників рослинності і тваринного світу Австралії; позначає і показує на карті: миси: Йорк, Південно-Східний, Стіп-Пойнт, Байрон; моря: Коралове, Тасманове; затоки: Карпентарія, Велика Австралійська; острови: Тасманія, Великий Бар’єрний риф; півострів Кейп-Йорк; плоскогір’я Західно-Австралійське; низовину Центральну; гори: Великий Вододільний хребет (г. Косцюшко); річки: Муррей, Дарлінг; озеро Ейр; пустелі: Велика Піщана, Велика пустеля Вікторія; державуАвстралійський Союз та її столицю; характеризує особливості географічного положення, головні риси населення та його господарської діяльності; порівнює географічне положення Австралії і Африки; пояснює вплив рельєфу і кліматуна формування вод суходолу, унікальність органічного світу, особливості заселення Австралії; визначає географічні координати і протяжність материка, форми рельєфу за фізичною картою, кліматичні показники за тематичними картами; оцінює наслідки впливу людини на унікальну природу материка
31 Клімат. Води суходолу. 1
32 Унікальність рослинності і тваринного світу. Природні зони. Зміна природи материка людиною. Найвідоміші об’єкти Австралії, віднесені до Світової природної спадщини ЮНЕСКО. Населення, його склад та розміщення. Австралія – країна-материк. Україна й Австралія. 1
33 Узагальнення 1
34 Підсумкова семестрова робота 1
РОЗДІЛ ІІІ. Полярний материк планети (2 год.)
35 Тема 1. Загальні відомості про Антарктиду (1 год.) Географічне положення. Антарктида й Антарктика. Дослідження материка. Українська дослідна станція «Академік Вернадський». Міжнародний статус материка Практична робота 8. Позначення на контурній карті назв географічних об`єктів Антарктиди 1 Учень: називає характерні риси географічного положення Антарктиди та Антарктики, першовідкривачів материка Ф. Беллінсгаузена, М. Лазарєва, Р. Амундсена, Р. Скотта, країни, що беруть участь у сучасних дослідженнях; наводить приклади міжнародного співробітництва у вивченні Антарктиди; позначає і показує на карті Антарктичний півострів, моря Уедделла, Росса; характеризує особливості географічного положення, міжнародну співпрацю в Антарктиді; пояснює відмінності між Антарктикою й Арктикою, міжнародний статус материка; оцінює роль України в дослідженні Антарктиди
36 Тема 2. Природа материка (1 год.) Тектонічна будова, рельєф, клімат, рослинність і тваринний світ Антарктиди. Природні багатства, їх використання. Екологічні проблеми материка. 1 Учень: називає характерні риси природи Антарктиди, Антарктики; наводить приклади рослин і тварин Антарктики; позначає і показує на карті Трансантарктичні гори, вулкан Еребус; характеризує особливості клімату, органічного світу; пояснює причини утворення суцільного покривного зледеніння, його вплив на природу материка; оцінює сучасний стан природи та природних багатств; висловлює судження про вплив Антарктиди на природні особливості планети
РОЗДІЛ ІV. Материки Північної півкулі (23 год.)
37 Тема 1. Північна Америка (8 год.) Географічне положення. Історія відкриття та освоєння Практична робота 9. Зазначення на контурній карті назв географічних об'єктів Північної Америки (протягом теми) 1 Учень: називає характерні риси географічного положення та природи, дослідників материка; наводить приклади форм рельєфу, внутрішніх вод, типів ґрунтів, рослин і тварин, впливу господарської діяльності людей на природу материка; позначає і показує на карті: миси: Мерчісон, Мар’ято, Принца Уельського, Сент-Чарльз; затоки: Гудзонова, Мексиканська, Каліфорнійська, Аляска; острови: Гренландія, Ньюфаундленд, Великі Антильські (Куба, Гаїті, Ямайка), Малі Антильські, Канадський Арктичний архіпелаг; півострови: Лабрадор, Флорида, Каліфорнія, Аляска, Юкатан; рівнини: Центральні, Великі, Лаврентійська височина, Примексиканська низовина; гори: Кордильєри (г. Мак-Кінлі), Скелясті, Аппалачі; річки: Міссісіпі, Маккензі, Юкон, Колорадо; водоспад Ніагарський; озера: Великі (Верхнє, Мічиган, Гурон, Ері, Онтаріо), Велике Солоне; держави та їх столиці: США, Канада, Мексика; характеризує особливості географічного положення, основні риси рельєфу, типи клімату, найбільші річкові системи та озера,природні зони, населення країн материка та його господарську діяльність; порівнює рельєф і клімат Північної і Південної Америки; пояснює вплив географічного положення материка на його природу, особливості освоєння людиною; оцінює вплив господарської діяльності людини на природні комплекси материка
38 Тектонічні структури, рельєф, корисні копалини. 1
39 Загальні риси клімату. Кліматичні пояси і типи клімату. 1
40 Води суходолу. 1
41 Природні зони. Вертикальна поясність в горах. Зміни природи материка людиною. Сучасні екологічні проблеми. Найвідоміші об’єкти, віднесені до Світової природної спадщини ЮНЕСКО 1
42 Дослідження Розробка та обґрунтування маршруту, що проходить через об'єкти Північної Америки, віднесені до Світової природної спадщини ЮНЕСКО 1
43 Населення. Держави. Україна і держави Північної Америки. 1
44 Узагальнення 1
45-46 Тема 2. Євразія (15 год.) Географічне положення. Поділ Євразії на дві частини світу Практична робота 10. Позначення на контурній карті назв географічних об’єктів Євразії. 2 Учень: називає особливості географічного положення, дослідження і подорожі землепрохідців, П. Тянь-Шанського, М. Пржевальського, характерні риси природи і населення Євразії; наводить приклади форм рельєфу, річок та озер, типів ґрунтів, типових рослин і тварин, країн материка; позначає і показує на карті: миси: Рока, Дежньова, Челюскін, Піай; моря: Північне, Балтійське, Середземне, Чорне, Азовське, Баренцове, Східносибірське, Жовте, Японське, Берингове, Південнокитайське, Аравійське; затоки: Біскайська, Бенгальська, Перська; протоки: Дарданелли, Босфор, Ла-Манш, Гібралтарська, Берингова; острови: Великобританія, Ірландія, Шпіцберген, Нова Земля, Сахалін, Японські, Великі Зондські (Калімантан, Суматра, Ява), Філіппінські; півострови: Балканський, Апеннінський, Піренейський, Скандинавський, Таймир, Чукотський, Камчатка, Корея, Індокитай, Малакка, Індостан, Аравійський; рівнини: Східноєвропейська, Західносибірська, Велика Китайська, Прикаспійська, Індо-Гангська, Месопотамська низовини, плоскогір’я Декан, Середньосибірське; гори: Піренеї, Альпи, Апенніни, Карпати, Скандинавські, Уральські, Кавказ, Тянь-Шань, Гімалаї (г. Джомолунгма); нагір’я: Тибет, Іранське; вулкани: Гекла, Везувій, Ключевська Сопка, Фудзіяма; пустелі: Каракуми, Гобі, Руб-ель-Халі; річки: Рейн, Дунай, Дніпро, Волга, Об, Єнісей, Лена, Амур, Хуанхе, Янцзи, Меконг, Ганг, Інд, Євфрат, Тигр; озера: Каспійське, Женевське, Ладозьке, Байкал, Мертве море; держави та їх столиці: Україна, Росія, Німеччина, Франція, Велика Британія, Італія, Китай, Індія, Японія; характеризує особливості географічного положення, основні риси рельєфу та закономірності розміщення корисних копалин, кліматичні пояси і типи клімату, найбільші річкові системи та озера, закономірності розміщення природних зон, населення; порівнює типи клімату в межах помірного поясу Євразії, вертикальні пояси в різних гірських системах; пояснює причини різноманітності природи Євразії; визначає протяжність материка з півночі на південь та із заходу на схід, за тематичними картами – характерні риси клімату, рослинності і тваринного світу; оцінює наслідки сучасного впливу господарської діяльності людини на природу материка
47 Дослідження та освоєння материка. 1
48-49 Тектонічна будова. Рельєф, роль внутрішніх і зовнішніх сил у його формуванні. Корисні копалини. 2
50 Загальні риси клімату. Кліматичні пояси і типи клімату. 1
51 Практична робота 11. Визначення типів клімату в межах помірного кліматичного поясу Євразії за допомогою кліматичних діаграм. 1
52-53 Води суходолу. 2
54-55 Природні зони. Вертикальна поясність. Зміни природи материка людиною. Найвідоміші об’єкти, віднесені до Світової природної спадщини ЮНЕСКО. 2
56 Дослідження Здійснення уявної подорожі уздовж 50-ї паралелі: складання карти маршруту з позначенням країн, природних об’єктів та природних комплексів 1
57-58 Населення. Найбільші держави Європи та Азії. Зв’язки України з країнами Європи та Азії. 2
59 Узагальнення 1
РОЗДІЛ V. Океани (5 год.)
60 Тема 1. Тихий океан. (2 год.) Географічне положення. Острови в Тихому океані, їх походження і природні особливості. Рельєф дна. Практична робота 12. Позначення географічних об’єктів та течій океанів на контурній карті (виконується поетапно під час вивчення кожного океану) 1 Учень: називає характерні риси географічного положення Тихого океану, великі водні об’єкти – моря, затоки, протоки, різні за походженням острови, природні багатства; наводить приклади форм рельєфу, течій, видів рослин і тварин, островів; позначає і показує на карті: форми рельєфу:Східнотихоокеанське підняття,Північно-Західна, Північно-Східна улоговини; течії: Північна та Південна Пасатна, Куросіо, Західних Вітрів, Каліфорнійська, Перуанська, Північнотихоокеанська, Східноавстралійська; острови: Нова Зеландія, Нова Гвінея, Гавайські, Соломонові, Тонга; пояснює зв'язок клімату океану з атмосферною циркуляцією та переміщенням течій, своєрідність органічного світу; порівнює властивості водних мас різних частин Тихого океану; оцінює вплив океану на життя і діяльність людей на прибережних територіях
61 Клімат і води. Органічний світ і природні ресурси.Охорона природи океану. Вплив океану на життєдіяльність людей прилеглих материків. 1
62 Тема 2. Атлантичний океан. (1 год.) Географічне положення. Рельєф дна. Клімат і води. Органічний світ і природні ресурси, їх використання. Охорона природи океану. Вплив океану на життєдіяльність людей прилеглих материків 1 Учень: називає характерні риси географічного положення Атлантичного океану, відомі географічні об’єкти; наводить приклади форм рельєфу дна, течій, представників органічного світу; позначає і показує на карті: форми рельєфу: Північноатлантичний і Південноатлантичний хребти; течії: Гольфстрім, Північноатлантична, Канарська, Лабрадорська, Бразильська, Бенгельська; характеризує особливості клімату і поширення органічного світу, проблеми забруднення океану; порівнює переміщення океанічних течій у північній і південній частинах океану; пояснює особливості формування серединно-океанічних хребтів, властивості водних мас; оцінює вплив Атлантичного океану на природу материків і життєдіяльність людей
63 Тема 3. Індійський океан (1 год.) Географічне положення. Рельєф дна. Клімат і води. Органічний світ і природні ресурси. Види господарської діяльності в океані. Охорона природи океану. Вплив океану на життєдіяльність людей на прилеглих материках 1 Учень: називає характерні риси географічного положення океану, його природні ресурси; наводить приклади форм рельєфу дна океану, течій, представників органічного світу; позначає і показує на карті вжевідомі географічні об’єкти, а також: підводні хребти: Західноіндійський, Аравійсько-Індійський, Австрало-Антарктичний; Зондський глибоководний жолоб; течії: Сомалійська, Мадагаскарська, Мусонна, Західноавстралійська; характеризує особливості рельєфу дна, клімату, водних мас, руху океанічних течій океану; порівнює особливості географічного положення Індійського океану з Тихим та Атлантичним океанами; пояснює вплив океану на прилеглі материки, своєрідність органічного світу; оцінює вплив людської діяльності на природу океану
64 Тема 4. Північний Льодовитий океан (1 год.) Географічне положення Північного Льодовитого океану у високих широтах. Історія географічних досліджень океану. Рельєф дна. Клімат і води. Льодовий режим океану. Органічний світ і природні ресурси. Вплив океану на життєдіяльність людей прилеглих материків 1 Учень: називає особливостігеографічного положення океану, природні багатства; наводить приклади форм рельєфу дна, представників органічного світу; позначає і показує на карті: вже відомі географічні об`єкти, а також підводні хребти Ломоносова, Менделєєва, Трансарктичну течію; характеризує своєрідність географічного положення, особливості природи та освоєння океану; порівнює природні умови в центральній, євразійській та північноамериканській частинах океану; пояснює вплив географічного положення океану на клімат, властивості водних мас та їх переміщення; поширення органічного світу;
РОЗДІЛ VI. Вплив людини на природу материків та океанів (2 год.)
65 Тема 1. Використання природних багатств материків та океанів. Природні багатства материків та океанів, їх основні види.Наслідки використання ресурсів людиною. Порушення природної рівноваги. Антропогенні ландшафти 1 Учень: називає основні природні багатства материків та океанів; наводить приклади раціонального і нераціонального природокористування, змін природних комплексів під впливом людини, антропогенних ландшафтів; показує на карті найбільш багаті природними багатствами частини материків та океанів; характеризує зміни природи внаслідок інтенсивного природокористування; пояснює причини порушення природної рівноваги; оцінює наслідки використання людиною природних багатств материків і океанів
66 Тема 2. Екологічні проблеми материків та океанів. Забруднення навколишнього середовища. Види забруднення, основні джерела їх надходження. Міжнародне співробітництво у розв’язуванні екологічних проблем. Міжнародні організації з охорони природи. 1 Учень: називає джерела забруднення навколишнього середовища,міжнародні організації з охорони природи; наводить приклади основних видів забруднення довкілля: хімічне, радіаційне, біологічне, теплове, звукове; показує на карті вже відомі природоохоронні території, райони екологічного лиха; характеризує різні види забруднення природи, екологічні проблеми материків та океанів і можливі шляхи їх розв’язування; порівнює рівень забруднення навколишнього середовища на материках та в океанах; оцінює роль міжнародного співробітництва у розв’язуванні проблем взаємодії природи і суспільства
67 Дослідження Шляхи розв’язування екологічних проблем 1
68 Узагальнення 1
69 Підсумкова семестрова робота 1
70 Повторення 1
Кiлькiсть переглядiв: 938

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.

/Files/images/ato/YngsNCPRz0A.jpg

/Files/images/metodkabnet/razdelitel_33.gif

Директор школи Корнієнко Олександр Григорович 5-71-62
 Заступник директора з виховної роботи Симоненко Лариси Борисівни 5-23-66  Соціальний педагог школи Берлюти Оксани Вікторівни 5-23-66  Психолог школи 5-23-66
 Кримінальна міліція у справах неповнолітніх тел. 5-29-86  Районний відділ освіти тел. 5-70-76  Служба у справах неповнолітніх тел. 5-58-76  Соціальна служба у справах сім’ї, молоді та спорту тел. 5-44-40  Відділ у справах сім’ї, молоді та спорту тел. 5-13-06  Управління праці та соціального захисту населення. Відділ звернення громадян та соціальних виплат дітей та молоді тел. 5-26-38  Відділ з призначення допомоги тел. 5-60-39
Гаряча лінія
 Всеукраїнська дитяча лінія тел. 0-800-500-21-81 ( безкоштовно, анонімно )  Кабінет « ДОВІРИ » тел. 5-44-40 ( анонімно )  Комітет сприяння захисту прав дитини м. Київ, тел. 295-26-96  Всеукраїнський комітет захисту прав людини м. Київ, пров. Шевченка 13/21-в. к.8,тел. 228-87-83  Міжнародний Гуманітарний Центр „Розрада”, тел 234-83-68  Національна «гаряча лінія» з питань насильства та захисту прав дітей: тел. 0-800-500- 33 -50  Телефон довіри з питань допомоги жертвам насилля у сім’ї : тел. 044– 451- 5- 451  Урядова телефонна «гаряча лінія»: 0-800-507-309

Дата останньої зміни 23 Квітня 2024

Цей сайт безкоштовний!